A jó marketinges nemcsak félévente néz rá a versenytársaira – állandóan képben van, és nap mint nap figyeli őket.
Ezt lehetetlen lenne megoldani manuálisan, de szerencsére a piacon rengeteg olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek segítségével megszerezhetjük a szükséges adatokat, kezdve az adott márkanév említéseivel, a weboldalra vezető hivatkozásokon át egészen a reklámokra fordított költségvetésig.
Összegyűjtöttünk 6 olyan szolgáltatást, amelyek segíthetnek a versenytársak marketing tevékenységének a megfigyelésében.
#1. Google Alerts
Alapvető ingyenes eszköz a különböző említések követésére a Google Alerts (Google riasztások). Igencsak egyszerűen működik: lépj be a Google fiókodba, majd menj át az Alerts-be, és add meg a versenytársaid nevét, akiket figyelni szeretnél.
Mit nyújt
Minden egyes alkalommal, amikor a világhálón megemlítik a listán lévő valamelyik céget, kapni fogsz egy e-mailt az oldalra mutató hivatkozással. Ezen kívül be tudod állítani a riasztásokat különböző kulcsszavakra is.
Költség: Ingyenes
#2. Brand24
A Brand24 a különböző márkanevek említését figyeli a közösségi oldalakon, blogokban, hírportálokon és más webhelyeken. A szolgáltatást használja többek között az IKEA, H&M, VICHY, Uber és sokan mások.
Mit nyújt
- értesít az említések hirtelen megugrott számáról
- hivatkozások az oldalakra, ahol említés történt
- a versenytársak említéseiről szóló infografikák
- a céghez való hozzáállás értékelése az említések alapján
- hashtag-ek figyelése
Költség: 49 USD vagy 99 USD havonta (említések számától függően), 199 USD pedig az ügynökségek számára. Az előfizetés megkezdése előtt mindegyik tarifacsomaghoz lehet egy 14 napos ingyenes próbaidőt kérni.
#3. Monitor Backlinks
A versenytársaink elemzése nemcsak a sajtóban vagy a közösségi oldalakon róluk szóló említések figyeléséről szól: figyelni kell a rájuk mutató hivatkozásokat is.
A hivatkozásoknak nagy szerepe van a weboldalon lévő forgalom növelésében és keresőoptimalizálásban (SEO). Ahhoz, hogy ne maradjunk alul a konkurenseinkkel szemben, tudnunk kell, mit tesznek az online jelenlétük felfuttatásáért.
A Monitor Backlinks az egyik legnépszerűbb szolgáltatás a versenytársaink online marketing tevékenységének elemzésére. Olyan cégek használják világszerte, mint a Pinterest, TripAdvisor, vagy az Airbnb.
Mit nyújt
- napi e-mail jelentések az új hivatkozásokról
- a konkurens weboldalak pozíciói a különböző kulcsszavak alapján
- a versenytársak legnépszerűbb, leglátogatottabb oldalainak a listája
- a konkurensek teljesítményének összehasonlítása a saját weboldaladdal
- új platformok és webhelyek keresése az oldaladra mutató linkek elhelyezéséhez*
*Hogyan keressünk új platformokat
Fusd át azokat az oldalakat, amelyek a versenytársaidra hivatkoznak. Ha a webhelyen már szerepelnek az oldaladhoz hasonló tematikájú linkek, akkor nagy valószínűséggel Te is elhelyezheted majd a partner anyagát vagy a hivatkozását az oldalon.
Költség: 25 USD-től egészen 100+ USD-ig egy hónapra – attól függően, hogy hány domaint, kulcsszót vagy más paramétert akarsz figyelni. Lehet 30 napos próbaidőszakot kérni.
#4. SEMRush
SEMRush az egyik legnépszerűbb eszköz a kulcsszavak elemzéséhez. Az Amazon, eBay, Quora, Booking.com vagy a HP marketingesei is előszeretettel használják.
Mit nyújt
Ahhoz, hogy képbe kerülj a szolgáltatás alapvető lehetőségeivel, üsd be a főoldalon a konkurens weboldal címét és válassz ki egy országot az elemzéshez.
A SEMRush a következőkről fog adatokat gyűjteni:
- a keresési találatok pozíciói
- webhely forgalma
- azon kulcsszavak, amelyeken a versenytárs hirdet
- azon kulcsszavak, amelyek organikus (keresések szerinti) forgalmat és más adatokat adnak
Az adatokat jól strukturált jelentések formájában láthatjuk, diagramokkal és táblázatokkal. Össze is lehet hasonlítani a különböző weboldalak mutatóit: például a saját oldaladat a konkurensével, vagy két konkurens weboldalt egymással.
A SEMRush továbbá javaslatokat tesz a különböző kulcsszavakra a forgalom növeléséhez.
Költség: 100 USD és 400 USD között, 7 napra ingyenes próbaidőszakot is kérhetünk.
#5. Woorank
A Woorank segítségével lehet figyelni és kielemezni a konkurensek SEO aktivitását.
Mit nyújt
A jelentések összehasonlítják az oldalad a versenytársakéval a következő paraméterek szerint:
- kulcsszavak
- látogatók száma
- visszafordulási arány
- egyes oldalak látogatottsága
- az oldalon eltöltött idő hossza
- új látogatók száma
A Woorank segítségével továbbá meg lehet tudni az oldal SEO hatékonyságát: kulcsszavak, címek és alcímek, strukturált adatok jelölése, külső hivatkozások, hibák stb.
Költség: van egy ingyenes verziója, de az tudásban erősen korlátozott. A teljes verzió ára havi 60 USD-nél kezdődik, a legdrágább csomag 250 dollárba kerül, az elérhető eszköztártól függően.
#6. BigSpy
A BigSpy egy részben ingyenes eszköz a konkurenseink marketing tevékenysége utáni „kémkedéshez”. A szolgáltatás a versenytársaink közösségi oldalainak az aktivitását figyeli: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest.
Mit nyújt
Lehet rajta keresztül kulcsszavakra keresni a konkurenseink hirdetései között, és a találatokat a következők szerint szűrhetjük le:
- reklámcélok (aktivitás, átlépés a weboldalra, applikáció letöltése)
- a hirdetés típusa alapján (kép, mozgókép, videó)
- ország alapján
- az oldal kategóriái szerint (alkalmazások, helyi üzleti szolgáltatások, média, civil szervezet)
- a hirdetés időbeli hossza
Költség: van egy korlátozott, ingyenes Facebook verziója (legfeljebb napi 10 keresés), az alapcsomag ára havi 9 USD, a Pro csomag havi 99 dollárba kerül.