LABA Tartalomgyár

Száz elutasításra tíz "igen" jut

7 tanács, hogyan szerezz anyagi forrást a projektedre

cover.hu-6037c72224643933374064.png

Alejandro Cremades az alapítója a Onevest, startup cégek számára indított befektetési platformnak. Jelenleg a platformon több, mint 355 ezer regisztrált vállalkozó található.

Cremades közel 10 éve segít a befektetőknek és a startupoknak, hogy egymásra találjanak. Ez idő alatt az üzletember arra jött rá, hogy a befektetések keresése olyan, mint egy hullámvasút, és fel kell készülni a hullámvölgyekre. 

A „The Art of Startup Fundraising” című könyvében elmondja, hogyan tehetjük vonzóvá a projektet a befektetők számára.

Jöjjenek a legérdekesebb állításai.

#1. Hosszú küzdelemre készülj

Nem pazarolhatod el az idődet! Tervezd meg a startup munkáját, amelyben behatárolsz egy konkrét időkeretet pénzgyűjtésre és közben kezdd el csinálni azt, amit befektetők nélkül is megtehetsz.

A legoptimálisabb verzió egy 18-24 hónapos terv, amely a következőket tartalmazza:

Ha a kezedben van a projekt elindításának első eredménye, akkor sokkal magabiztosabban érezheted magad a befektetőkkel folytatott beszélgetések során. Nekik pedig több okuk lesz befektetni a startupodba, mert az már bizonyította életképességét.

A Slacknek 18 hónapba telt, mire az alacsony potenciállal rendelkező szoftverből vonzó startup lett. Mielőtt megkapta az első tőkeinjekciót a befektetőktől, elindították a szolgáltatás bétaverzióját, több mint 60 ezer felhasználót szereztek és sikeres PR-kampányt folytattak le.

#2. Tanulj meg jó történeteket mesélni a projektedről

A nagyvállalatok sikeresen használják fel a magukról szóló történeteket kereskedelmi célokra. Például az Airbnb történetének középpontjában a share economy mozgalom áll. Az Apple pedig Steve Jobs innovatív-menedzser történetét használta fel sikeresen.

A márkádnak még akkor is van sztorija, ha azt nem veszed észre. Ez az, ami motivált Téged a projekt létrehozására és elvezetett oda, ahol most vagy.

Még akkor is, ha szkeptikus vagy a történeteddel kapcsolatban, dokumentáld. Ha nem Te mondod el, hogyan történt, akkor majd megteszik helyetted mások. És egyáltalán nem biztos, hogy tetszeni fog, amit kitalálnak.

#3. Keress mentor-tanácsadókat

Egy startup alapítójának mély és átfogó ismeretekkel kell rendelkeznie a saját iparágáról, de nem tudhatsz mindent. Ezért fontos, hogy tanácsadókkal legyél körülvéve, akik megsúgják, hogyan kell viselkedni nehéz helyzetekben.

Ne egy univerzális mindentudót keress – egy mentornak kell, hogy legyen valamilyen szakiránya. Hozz létre egy tanácsadói csapatot, hogy legyenek olyan szakértőid, akik különböző területekhez értenek: hirdetési piac, jogi kérdések, adózás, gyártási folyamat.

Ki lehet tanácsadó:

#4. Legyen a tarsolyban egy kész "elevator pitch-ed"

Készíts két prezentációs verziót: az egyik elektronikus kiküldéshez, amely a startupról szóló minden technikai információt tartalmazza, a másik pedig a szóbeli kommunikációhoz és közösségi finanszírozási platformokhoz.

Az „elevator pitch” első verziójában ne legyen több 10 diánál. Legyenek benne a következő elemek:

Az „elevator pitch” prezentáció tömör és vizuálisan vonzó. Ne használj túl sok szöveget – inkább a látványos illusztrációkon legyen a hangsúly, ami könnyebben befogadható és több érzelmet vált ki.

A bemutató prezentáció második verziója egyfajta összefoglaló a projektről, és az első előadásban szereplő tényeken alapul. Ideális esetben egyoldalasnak kell lennie.

#5. Tudd, hogy mennyit érsz

Ha rosszul becsülöd meg a projekted értékét, az kíméletlenül visszaüthet rád. Például túlságosan olcsón adod oda a befektetőnek a vállalkozás oroszlánrészét. Ezért előzetesen kerülj képbe a számokkal, hogy nyertes pozícióban legyél a tárgyalásokon.

Számolj három különböző beruházási volumennel:

Minimális - sürgős feladatokra elegendő források az induló vállalkozás fejlesztésének egy meghatározott szakaszában. A korai szakaszban ez lehet piacelemzés, koncepció kidolgozás és termék prototípus készítés.

Reális - az az összeg, amelyre egy adott befektetőtől számíthatsz. Például egy angyalbefektetőnek kevesebb pénze van, mint egy kockázati tőkés csoportnak.

Ideális - olyan beruházások, amelyek fedezik a startup minden költséget, beleértve az infrastruktúrát, a gyártást, a hirdetéseket és az értékesítést, valamint tartalékot képeznek a terjeszkedéshez.

Az összegek kiszámításakor ne csak az üzleti tervre támaszkodj, hanem a piackutatásra és a pénzügyi előrejelzésekre is. Ez megvéd a hibáktól, és lehetővé teszi, hogy megindokold a projekt költségeit a befektető számára.

#6. Tanulmányozd és értékeld a befektetőket

A jó befektető három ismérve:

Kapcsolatok. Egy startup számára a legértékesebb paraméter: az új kapcsolatok. A pénzgyűjtésben nem az a fontos, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz. Minél több kapcsolata van a befektetődnek, annál nagyobb az esély arra, hogy ajánlásokat kapj tőle a további finanszírozáshoz, vagy új befektetőkkel találkozz. 

Pénzügyi stabilitás. Nézz utána, hogy egy potenciális befektető mikor finanszírozott utoljára valamit, és mi történik a projektjeivel. Ha az elmúlt 6 hónapban nem csinált semmit, alapos okod van azt feltételezni, hogy a befektetőnek elfogyott a tőkéje.

Szakértői tudás. Az üzlet fejlődését nem csak a pénz, hanem a befektető tapasztalata és tudása is segíti.

A befektetők kapzsiságának és tisztességtelenségének az aggasztó előjelei:

Túl nagy részvénycsomagot kér. Semmi esetre se add fel egyetlen finanszírozási körben a részvényeid több, mint 20%-át. Ha a befektető többet kér, akkor elképzelhető, hogy a jövőben át akarja venni a startup irányítását.

Feltételeket szab, amelyek korlátozzák a további pénzgyűjtést, és nem teszik lehetővé más tőke bevonzását.

Megköveteli, hogy a startup túl hamar menjen a tőzsdére, miközben még nincs reális időbeli előrejelzés a profitokat illetően. Egy ilyen befektető alig várja, hogy növelni tudja a részvényei értékét és megtérüljön a befektetése.

#7. Kreálj hype-ot a startupod körül

1. A jó PR a pénzgyűjtés kulcseleme. Minél többen tudnak rólad, annál nagyobb az esélye, hogy észrevesz egy befektető. Ezért használj ki minden lehetőséget arra, hogy magadra irányítsd a figyelmet.

2. Látogass el szakmai fórumokra és konferenciákra, valamint speciális befektetési rendezvényekre.

3. Rendezz saját eseményeket, például egy termék új verziójának a bemutatóját.

4. Ne csak a startupról szóló hírek és termékek terjesztésére használd a közösségi médiát, hanem a vállalat történetének megteremtésére is. Például vezess rendszeres blogot a startup életéről.

5. Építs kapcsolatokat a sajtóval. Rendszeresen küldj nekik izgalmas sajtóközleményeket olyan témákról, amelyek érdekesek lehetnek számukra.