Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale
smile
2 kurzus, most 1 áráért!*
LABA Tartalomgyár

Száz elutasításra tíz "igen" jut

7 tanács, hogyan szerezz anyagi forrást a projektedre

cover.hu-6037c72224643933374064.png

Alejandro Cremades az alapítója a Onevest, startup cégek számára indított befektetési platformnak. Jelenleg a platformon több, mint 355 ezer regisztrált vállalkozó található.

Cremades közel 10 éve segít a befektetőknek és a startupoknak, hogy egymásra találjanak. Ez idő alatt az üzletember arra jött rá, hogy a befektetések keresése olyan, mint egy hullámvasút, és fel kell készülni a hullámvölgyekre. 

A „The Art of Startup Fundraising” című könyvében elmondja, hogyan tehetjük vonzóvá a projektet a befektetők számára.

Jöjjenek a legérdekesebb állításai.

#1. Hosszú küzdelemre készülj

Nem pazarolhatod el az idődet! Tervezd meg a startup munkáját, amelyben behatárolsz egy konkrét időkeretet pénzgyűjtésre és közben kezdd el csinálni azt, amit befektetők nélkül is megtehetsz.

A legoptimálisabb verzió egy 18-24 hónapos terv, amely a következőket tartalmazza:

Ha a kezedben van a projekt elindításának első eredménye, akkor sokkal magabiztosabban érezheted magad a befektetőkkel folytatott beszélgetések során. Nekik pedig több okuk lesz befektetni a startupodba, mert az már bizonyította életképességét.

A Slacknek 18 hónapba telt, mire az alacsony potenciállal rendelkező szoftverből vonzó startup lett. Mielőtt megkapta az első tőkeinjekciót a befektetőktől, elindították a szolgáltatás bétaverzióját, több mint 60 ezer felhasználót szereztek és sikeres PR-kampányt folytattak le.

#2. Tanulj meg jó történeteket mesélni a projektedről

A nagyvállalatok sikeresen használják fel a magukról szóló történeteket kereskedelmi célokra. Például az Airbnb történetének középpontjában a share economy mozgalom áll. Az Apple pedig Steve Jobs innovatív-menedzser történetét használta fel sikeresen.

A márkádnak még akkor is van sztorija, ha azt nem veszed észre. Ez az, ami motivált Téged a projekt létrehozására és elvezetett oda, ahol most vagy.

Még akkor is, ha szkeptikus vagy a történeteddel kapcsolatban, dokumentáld. Ha nem Te mondod el, hogyan történt, akkor majd megteszik helyetted mások. És egyáltalán nem biztos, hogy tetszeni fog, amit kitalálnak.

#3. Keress mentor-tanácsadókat

Egy startup alapítójának mély és átfogó ismeretekkel kell rendelkeznie a saját iparágáról, de nem tudhatsz mindent. Ezért fontos, hogy tanácsadókkal legyél körülvéve, akik megsúgják, hogyan kell viselkedni nehéz helyzetekben.

Ne egy univerzális mindentudót keress – egy mentornak kell, hogy legyen valamilyen szakiránya. Hozz létre egy tanácsadói csapatot, hogy legyenek olyan szakértőid, akik különböző területekhez értenek: hirdetési piac, jogi kérdések, adózás, gyártási folyamat.

Ki lehet tanácsadó:

#4. Legyen a tarsolyban egy kész "elevator pitch-ed"

Készíts két prezentációs verziót: az egyik elektronikus kiküldéshez, amely a startupról szóló minden technikai információt tartalmazza, a másik pedig a szóbeli kommunikációhoz és közösségi finanszírozási platformokhoz.

Az „elevator pitch” első verziójában ne legyen több 10 diánál. Legyenek benne a következő elemek:

Az „elevator pitch” prezentáció tömör és vizuálisan vonzó. Ne használj túl sok szöveget – inkább a látványos illusztrációkon legyen a hangsúly, ami könnyebben befogadható és több érzelmet vált ki.

A bemutató prezentáció második verziója egyfajta összefoglaló a projektről, és az első előadásban szereplő tényeken alapul. Ideális esetben egyoldalasnak kell lennie.

#5. Tudd, hogy mennyit érsz

Ha rosszul becsülöd meg a projekted értékét, az kíméletlenül visszaüthet rád. Például túlságosan olcsón adod oda a befektetőnek a vállalkozás oroszlánrészét. Ezért előzetesen kerülj képbe a számokkal, hogy nyertes pozícióban legyél a tárgyalásokon.

Számolj három különböző beruházási volumennel:

Minimális - sürgős feladatokra elegendő források az induló vállalkozás fejlesztésének egy meghatározott szakaszában. A korai szakaszban ez lehet piacelemzés, koncepció kidolgozás és termék prototípus készítés.

Reális - az az összeg, amelyre egy adott befektetőtől számíthatsz. Például egy angyalbefektetőnek kevesebb pénze van, mint egy kockázati tőkés csoportnak.

Ideális - olyan beruházások, amelyek fedezik a startup minden költséget, beleértve az infrastruktúrát, a gyártást, a hirdetéseket és az értékesítést, valamint tartalékot képeznek a terjeszkedéshez.

Az összegek kiszámításakor ne csak az üzleti tervre támaszkodj, hanem a piackutatásra és a pénzügyi előrejelzésekre is. Ez megvéd a hibáktól, és lehetővé teszi, hogy megindokold a projekt költségeit a befektető számára.

#6. Tanulmányozd és értékeld a befektetőket

A jó befektető három ismérve:

Kapcsolatok. Egy startup számára a legértékesebb paraméter: az új kapcsolatok. A pénzgyűjtésben nem az a fontos, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz. Minél több kapcsolata van a befektetődnek, annál nagyobb az esély arra, hogy ajánlásokat kapj tőle a további finanszírozáshoz, vagy új befektetőkkel találkozz. 

Pénzügyi stabilitás. Nézz utána, hogy egy potenciális befektető mikor finanszírozott utoljára valamit, és mi történik a projektjeivel. Ha az elmúlt 6 hónapban nem csinált semmit, alapos okod van azt feltételezni, hogy a befektetőnek elfogyott a tőkéje.

Szakértői tudás. Az üzlet fejlődését nem csak a pénz, hanem a befektető tapasztalata és tudása is segíti.

A befektetők kapzsiságának és tisztességtelenségének az aggasztó előjelei:

Túl nagy részvénycsomagot kér. Semmi esetre se add fel egyetlen finanszírozási körben a részvényeid több, mint 20%-át. Ha a befektető többet kér, akkor elképzelhető, hogy a jövőben át akarja venni a startup irányítását.

Feltételeket szab, amelyek korlátozzák a további pénzgyűjtést, és nem teszik lehetővé más tőke bevonzását.

Megköveteli, hogy a startup túl hamar menjen a tőzsdére, miközben még nincs reális időbeli előrejelzés a profitokat illetően. Egy ilyen befektető alig várja, hogy növelni tudja a részvényei értékét és megtérüljön a befektetése.

#7. Kreálj hype-ot a startupod körül

1. A jó PR a pénzgyűjtés kulcseleme. Minél többen tudnak rólad, annál nagyobb az esélye, hogy észrevesz egy befektető. Ezért használj ki minden lehetőséget arra, hogy magadra irányítsd a figyelmet.

2. Látogass el szakmai fórumokra és konferenciákra, valamint speciális befektetési rendezvényekre.

3. Rendezz saját eseményeket, például egy termék új verziójának a bemutatóját.

4. Ne csak a startupról szóló hírek és termékek terjesztésére használd a közösségi médiát, hanem a vállalat történetének megteremtésére is. Például vezess rendszeres blogot a startup életéről.

5. Építs kapcsolatokat a sajtóval. Rendszeresen küldj nekik izgalmas sajtóközleményeket olyan témákról, amelyek érdekesek lehetnek számukra.

Oldalunk sütiket (cookie-kat) használ a weboldal megfelelő működtetése, elemzése és használatának megkönnyítése érdekében. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el az Adatkezelési szabályzatunkat és Adatkezelési tájékoztatónkat.