Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale
smile
2 kurzus, most 1 áráért!*
LABA Tartalomgyár

Az iroda ott van, ahol a laptop, a tablet és az okostelefon

8 szabály a Z generációval való közös munkához

cover.1-6054bcd748b52994536941.jpg

A Z generáció egyre inkább a munkaerőpiac aktív részévé válik. Azok, akik tegnap még gyerekek voltak, ma már megkérdőjelezik a régóta működő hagyományokat és átalakítják a munkakörnyezetet. Az interneten élnek, utazások közben dolgoznak és valami egyedülállóra vágynak.

A HR-esek és a felsővezetők fő kihívása az, hogy megfelelő együttműködést alakítsanak ki a Z generáció tagjaival. David Stillman generációs szakértő tudja, hogy ezt hogyan kell megtenni.

Stillman a 17 éves fiával közösen írta meg a „Gen Z @ work” (Z generáció munkában) című könyvet, amely magyarul sajnos még nem érhető el.

Összegyűjtöttük a könyv legérdekesebb tanácsait.

#1. Használj „figitális” toborzási megoldásokat

A Z generáció egy „figitális” (phygital) világban él, ahol már elmosódott a fizikai és virtuális valóság közötti határ.

Amíg 1995-ben, amikor a Z generáció első tagjai születtek, az amerikai tinédzserek mindössze 14% -ának volt internet hozzáférése, 2014-ben ez az arány már elérte a 87% -ot. 

 - írja David Stillman

A Z generáció fiataljai mindig is elérhető távolságban voltak, ezért a munkára vonatkozó követelményeik is ennek megfelelőek. Nem értik, hogy miért kell személyesen megjelenniük egy interjún, amikor Skype-on is beszélgethetnek. Szkeptikusan viszonyulnak azokhoz a vállalatokhoz, amelyek nincsenek jelen a közösségi oldalakon. Az unalmas önéletrajz helyett pedig inkább egy videót készítenek.

Az ezredforduló után született fiatalok a munkakeresést a JobSnap jellegű alkalmazásokkal asszociálják – ez egyfajta Tinder a munkakeresők számára. Kiválasztod a kívánt paramétereket, és végig görgeted a találatokat. Ha valami felkeltette az érdeklődésed, akkor reagálsz rá.

A szolgáltatás összeveti a jelöltek igényeit a munkaadók igényeivel. Ha egyeznek, akkor a Z-k rövid videót küldhetnek magukról.

#2. Ne ragaszkodj az irodához

A Z generáció nem társítja a vállalati kultúrát az irodai környezettel. Számukra nem az a fontos, hogy hol, hanem kivel és hogyan vegyék fel a kapcsolatot a munkahelyen. Ezt nem feltétlenül élőben, hanem a monitor képernyőjén keresztül is meg lehet tenni.

Az iroda ott van, ahol a laptop, a tablet és az okostelefon.

A Z generáció számára jó példa az Automattic, a Wordpress alkalmazás fejlesztője. A tőkéje meghaladja az 1 milliárd dollárt, és a cég több száz alkalmazottat foglalkoztat a világ 40 országából.

Az Automattic-nak ugyanakkor nincs saját irodája, sőt, gyakorlatilag még emailben sem nagyon kommunikálnak. A céges kommunikáció nagy része a Wordpress belső vállalati blogjain és a Slack közös chatjein keresztül történik.

#3. Szabd személyre a munkát

A Z generáció imázst akar építeni és személyes brandet képviselni nem csak a közösségi oldalakon, de a munkahelyen is. 

Ezért fontos, hogy mindent személyre szabjanak:

A pozíció megnevezése. Ez megerősíti a köteléket a munkavállaló és a munkahelyi felelőssége között. Ezt a megközelítést gyakorolja a Nxtbook Media digitális marketing cég. A szervezetben eltöltött első hónap után az alkalmazottakat felkérik, hogy adjanak nevet a munkakörüknek. Itt nem egy titkárnő dolgozik, hanem egy „konfliktusmegoldási mester”, és értékesítési vezető helyett „a vállalati megoldások guruja” van a cégben.

Munkaköri leírás. A Z generációs munkatársak maguk akarják megalkotni a saját munkaköri leírásukat, ahelyett, hogy egy szabvány-verziót kapjanak a cégtől. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kiteljesítsék a képességeiket.

Visszajelzés. A Z generáció tagjai állandó visszajelzéseket akarnak kapni a vezetőiktől. Nyugodtan viszonyulnak a vezetői kontrollhoz is – de csak addig, amíg ez legfeljebb öt percet vesz igénybe.

Karrierterv. A Z fiatalok maguk szeretnék megtervezni a karrier előremenetelüket, és nem akarnak a vállalat elképzeléseire támaszkodni. Nem fognak három évet várni arra, hogy asszisztensből menedzserré váljanak.

Saját tervük van: hat hónapig az értékesítésben, majd a marketing és a kommunikáció területén dolgoznak. A készségek fejlesztésére fókuszálnak, nem a céges vertikális hierarchiára. 

#4. Ajánljuk fel a munka jellegének a megváltoztatását

Mondd el a Z-knek, min dolgozik a többi kollégájuk. Ez segít nekik megérteni, hogy mi mindennel foglalkozik a cég és fokozza a részvételüket a munkafolyamatokban. Alkalmazz rotációs elvet, hogy a munkatársak különböző pozíciókban is ki tudják próbálni magukat.

Például a Boeing kétéves rotációs programot kínál a fiatal alkalmazottak számára, a technikai, a kereskedelmi, az informatikai és a HR osztályokon való munkavégzés lehetőségeivel. Az újonnan érkezők sokrétű munkatapasztalatot szereznek, és egyszerűen találkozhatnak a felsővezetőkkel a teljes vállalatban.

#5. Mondd meg az igazat

Felvételkor csak az igazat mondd nekik, nem kell a felesleges körítés vagy túlzás.

Nem szabad:

Ne alapozz a vállalat hírnevére és a korábbi eredményeire - a Z-k számára sokkal fontosabb az a valós kép, amit látnak. 

#6. Magyarázd el, miért egyedülálló a munka a vállalatodnál

A Z generáció számára az egyik legfontosabb probléma, a „profitvesztés szindróma”. Attól félnek, hogy sokáig ugyanazon a karrierlépcsőn maradnak, és hogy közben valami nagyon fontos dologból fognak kimaradni.

Ezért nem szabad, hogy a cégnél végzett munkát elvesztegetettnek érezzék.

Magyarázd el, hogy mitől egyedi:

#7. Viseld gondját az alkalmazottaknak

A Z generáció nagy hangsúlyt fektet az egészségre. Azok a vállalatok, amelyek nem biztosítanak egészségügyi ellátást és egyéb kiváltságokat, nem fogják hosszútávon megtartani a Z-ket - véli David Stillman.

De az egészségbiztosítás önmagában már nem elegendő. Az ezredforduló környékén születetteket az a cég vonzza, amelynek saját tornaterme van, vagy minimum egy fitneszklub tagságot biztosít. Még az irodai levegő minőségére és az étkezési lehetőségekre is figyelnek a helyi büfében.

Az előző generációk csak álmodhattak ezekről az egészségügyi előnyökről, mára azonban számos vállalat költ rá, hogy bevonzza és megtartsa a Z generációs munkavállalókat. Gyakran ennek összességében nem is lesz olyan nagy költsége, ha a fluktuáció csökkentése miatti előnyökre gondolunk.

- David Stillman

 #8. Változtassuk meg a világot

A Z generáció egy olyan vállalatnál akar dolgozni, amelynek súlya van a mai világban. Például azokban a szervezetekben, amelyek önkéntes projekteket valósítanak meg.

Ugyanakkor a Z-k üzleti szempontból tekintenek a hozzájárulásukra a világ jobbá tételéhez: minél sikeresebb a vállalkozásuk, minél magasabb a profit, annál több pénzt költhetnek a jótékonykodásra.

Ha egy vállalat nemcsak a pénzügyi fejlődésre, hanem a társadalmi problémák megoldására is keres kreatív megoldásokat, akkor könnyebben tudja majd a céghez csábítani a Z generáció tagjait.

Az State Bags kiváló példa egy ilyen vállalkozásra. Minden eladott táska után ingyen adnak egy taneszközökkel megpakolt táskát a rászoruló amerikai gyerekeknek. Annak érdekében, hogy az ügyfelek ne veszítsék el érdeklődésüket a szervezet küldetése iránt, és továbbra is vásárolják a termékeiket, folyamatosan fejlesztik a táskák designját.

Oldalunk sütiket (cookie-kat) használ a weboldal megfelelő működtetése, elemzése és használatának megkönnyítése érdekében. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el az Adatkezelési szabályzatunkat és Adatkezelési tájékoztatónkat.