Nemváltó műtét és bulik a főnök jachtján | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Nemváltó műtét és bulik a főnök jachtján

10 rendhagyó béren kívüli juttatás

im1-617a933707c8e224430073-min-644bb9538af8f121829662.jpg

Az elmúlt 10 évben a globális cégeken belül jelentősen megváltoztak a jutalmazási szokások. Manapság az ingyenes belépő az edzőterembe, az autóbiztosítás, vagy a konyhában kitett süti nem elegendők ahhoz, hogy egy vállalat tehetséges szakembereket vonzzon be. Ma egy márkának társadalmi felelősséget kell vállalnia, befogadó szemlélettel rendelkeznie, és az alkalmazottak egyedi igényeire kell összpontosítania.

Kigyűjtöttünk 10 szokatlan jutattást, amelyet napjaink haladó szellemű vállalatai kínálnak. Az értékelések a Glassdoor munkahely-értékelő weboldal adatain alapulnak.

#1. Nike: egy hét nyaralás a kevesebb stresszért

A juttatás értékelése: 4,1/5

A Statista legfrissebb adatai szerint a Nike 73 300 alkalmazottat foglalkoztat. 2021 augusztusának végén a vállalat felső vezetése meghívta a Nike oregoni központjának dolgozóit, hogy vegyenek részt egy „mély, megnyugtató lélegzetvételben”, vagyis egy hétig engedjék el a munkaköri kötelezettségeket, és élvezzék a pihenést családi körben vagy a természetben.

A Nike központja Oregonban

A leállás fő oka a koronavírus volt. Egy KPMG-tanulmány szerint az alkalmazottak 94%-a stresszes a járvány miatt, ami kiégéshez, depresszióhoz és a munkabírás csökkenéséhez vezethet.

„Lazítsatok, tartsatok szünetet ezen a héten. Töltsetek időt szeretteitekkel. Ne dolgozzatok” – üzente Matt Marazzo, a Nike elemzési vezetője a LinkedInen. „Az elmúlt két év nem olyan volt, mint a többi. Sokunkat traumatikus élmények érték. Fel kell épülnünk a stresszből. ”

Ezzel az akcióval a Nike megmutatta, hogy az alkalmazottak mentális egészsége kiemelten fontos a vállalat számára.

#2. Apple: sörpartik

A juttatás értékelése: 4,5/5

A több mint 147 000 embert foglalkoztató Apple csábító juttatásokat kínál munkavállalóinak: petesejtfagyasztás, akár 18 hetes fizetett szülési szabadság, valamint kedvezmények az „almás” kütyükre.

De a legkedveltebb extra a vállalat alkalmazottai körében nem más, mint az Apple sörparti. A rendezvény évente egyszer, december első péntekén kerül megrendezésre a cég főhadiszállásán, a kaliforniai Cupertinóban. Csak remélni lehet, hogy a vírushelyzet nem akadályozza meg a sörparti megrendezését 2021-ben.

Az erős és központosított vállalati kultúrájáról híres Apple tudja, hogyan kell erősíteni a csapatszellemet. Az alkalmazottak kötetlen légkörben, ingyen sört kortyolgatva gyűlhetnek össze a rendezvényen, miközben a legjobb popzenészek produkcióit hallgathatják aláfestésként – 2017-ben például nem más, mint Gwen Stefani adott koncertet a rendezvényen. Az énekesnő a You Make It Feel Like Christmas című albumából (első karácsonyi összeállításából) több dalt is előadott.

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója köszönetet mond Gwen Stefaninak a Twitteren.

Stefanin kívül olyan hírességek is felléptek már a sörpartikon, mint a Maroon5, a One Republic vagy éppen Stevie Wonder.

#3. Patagonia: a „szörfös meló”

A juttatás értékelése: 4,5/5

A Patagonia egy sportruházatot gyártó amerikai cég. A cégnek 2400 alkalmazottja van, és az alapító Yvon Chouinard nem engedi, hogy állandóan az irodában üljenek. Ehelyett azt ajánlja nekik, hogy időnként pattanjanak szörfdeszkára.

Amikor beköszönt a szörfszezon, a kaliforniai Venturában kicsit mindenki szünetelteti a munkát, és elindul meghódítani a hullámokat. A cég irodájában van egy speciális tabló, amelyen a cég alkalmazottai megoszthatják élményeiket a sikeres szörfözésről, és arról, hogy mikor voltak különösen jók a hullámok.

„Nekem mindegy, mikor dolgoztok. A lényeg, hogy a munka legyen elvégezve” – kommentálta a gyakorlatot Chouinard.

Yvon Chouinard egy jó hullámot lovagol meg.

#4. Netflix: nemváltó műtét

A juttatás értékelése: 4,3/5

A Netflix globális streamingplatform szokatlan módszerrel mutatja meg, hogy számára mennyire fontos a sokszínűség kihangsúlyozása a vállalati kultúrában. Az új DEI-trend (Diversity, Equity, Inclusion – vagyis Sokszínűség, Méltányosság, Befogadás) különböző nemű, szexuális irányultságú és nemzetiségű alkalmazottak toborzásán, az egyenlő jogok biztosításán és a szervezeten belüli lehetőségek teljes tárházához való hozzáférésen alapul.

A Netflix 12 135 alkalmazottat foglalkoztat, és azok számára, akiknek szükségük van rá, a cég felajánlja, hogy kifizeti a nemváltó műtétet és a hormonterápiát.

A Netflix hivatalos honlapján megtalálható egy cikk, amely a vállalat egyik vezető beosztású dolgozójának történetét meséli el. B. Pagels-Minor 2016-ban nyilvánult meg publikusan nemi identitását illetően, kifejezve többek között azt is, hogy nem tudja a kellő helyen besorolni magát a nemek bináris rendszerébe. Ezt követően a Netflix kifizette számára a nemváltó műtétet és az IVF (in vitro fertilizáció) terápiát is.

Az alábbi videóban a Netflix alkalmazottai osztják meg a tapasztalataikat a DEI-alapú juttatásokról:

#5. Propellernet: egy dédelgetett álom teljesítése

A juttatás értékelése: 5/5

A Propellernet nevű brit digitálismarketing-ügynökség érdekes módon igyekszik megtudni az alkalmazottak kívánságait. Erre szolgál náluk az úgynevezett „Álmok gömbje”.

Ez egy speciális, nagy gömb, amely korábban rágógumi-adagolóként szolgált. A csapat tagjai papírra írják dédelgetett álmaikat, majd bedobják a gömbbe. Minden alkalommal, amikor egy KPI sikeresen teljesül, vagy az ügynökség eléri kitűzött célját, a menedzserek véletlenszerűen kihúznak egy papírt az Álmok gömbjéből, és megvalósítják az egyik alkalmazott kívánságát.

A már teljesített kívánságok között szerepel egy utazás a futball-világbajnokságra, valamint egy motoros kirándulás Afrikába. Az ügynökség az évi nyereség 5%-át különíti el az ilyen események finanszírozására.

A Propellernet egy kis létszámú vállalat, mely csupán 200 alkalmazottat foglalkoztat. Ilyen módon minden alkalmazott számára meglehetősen nagy az esély arra, hogy egy nap teljesítsék a leghőbb vágyát.

#6. Akraya: takarítás havonta kétszer

A juttatás értékelése: 4,7/5

Az otthoni takarítás problémáját hivatott megoldani az alkalmazottai számára az Akraya nevű kaliforniai tanácsadó cég. Bármely munkatárs kérésére a cég havi kétszer takarítókat küld annak otthonába. A vállalkozás közel 500 alkalmazottat foglalkoztat, akik közül mindenki jogosult erre a juttatásra.

Ezen kívül az Akraya csapat tagjai ingyenes edzőtermet kapnak, lehetőséget a rugalmas munkarendre, illetve a távoli munkavégzésre, valamint családtagjaikat is meg tudják hívni egy látogatásra az irodába.

Valószínű, hogy ezek a bónuszok befolyásolták az Akraya pozícióját a Glassdoor rangsorában is, a vállalat ugyanis 2021-ben a legjobb munkahelyeket felsoroló Best Places to Work lista 18. helyén végzett.

#7. Salesforce: fizetett önkéntesség

A juttatás értékelése: 4,7/5

A globális vállalatok társadalmi felelősségüket hangsúlyozzák azáltal, hogy ösztönzik munkavállalóikat arra, hogy aktívan önkénteskedjenek. A Salesforce nevű cég például fizeti azt az időt, amelyet a csapat tagjai társadalmi munkával töltenek. Ennek érdekében a globális SaaS-szolgáltató évente 6 napot fizet ki az önkénteskedésért a munkavállalóinak.

Az önkéntes munka történhet iskolákban, vagy az interneten, ahol a dolgozók virtuális mentorként dolgozhatnak.

Ezen kívül a vállalat évente 1000 dollárt is kiutal azoknak az alkalmazottaknak, akik pénzt akarnak felajánlani jótékony célokra, például a szegénység és az éhezés elleni küzdelemhez, vagy éppen a hajléktalanok megsegítésére. A Statista 2021-es adatai szerint a Salesforce 56 600 embert foglalkoztat.

#8. JM Family Enterprises: jachtpartik

A juttatás értékelése: 4,8/5

Köztudott, hogy egyes sikeres üzletemberek szívesen vásárolnak maguknak jachtokat. De hány vezető engedi, hogy az alkalmazottak is használják azokat?

A JM Family Enterprises nevű autóipari vállalat mind a 4300 alkalmazottja részére él azzal a felajánlással, hogy igénybe vehetik a cég négy jachtjának egyikét, azok egyenként 16 fős legénységével együtt.

A JM Family Enterprises munkatársa, Gina Pacelli saját honlapján osztotta meg benyomásait a hajókirándulásról: „A legtöbb vállalat kizárólag a felső vezetők részére tartogatja ezeket a kiváltságokat. Egy időre azonban én is milliomosnak érezhettem magam a Bahamákon tett kirándulásunk során.”

A JM Family Enterprises dolgozói a cég egyik jachtján.

#9. Scripps Health: állatbiztosítás

A juttatás értékelése: 4/5

Néha a vállalatok ötletei túlmutatnak még az embereken is. A 15 000 fős Scripps Health nevű nonprofit egészségügyi szervezet például a házi kedvencek biztosítását ajánlja fel az alkalmazottak számára. „Biztosítjuk a házainkat, autóinkat, de mi van az állatokkal?” – teszi föl a kérdést a cég a béren kívüli juttatásokat felsoroló listáján.

Ez a rendszer többek között lehetővé teszi a világ bármely állatorvosának kiválasztását, fedezi az állatorvosi költségek 90%-át, és 100 dollárt fizet minden olyan eseményért, amely veszélyezteti az állat egészségét.

#10. Google: halálbónusz

A juttatás értékelése: 4,7/5

Senki sem akar a halálra gondolni. De miután ez a szomorú esemény elkerülhetetlen, a Google mind a 139 995 alkalmazottjának különleges juttatást kínál erre az esetre. Ha a cég globális csapatának egy tagja meghal,  akkor a  házastársa vagy élettársársa 10 évig kapja az elhunyt fizetésének 50%-át.

Egy ilyen juttatás azt demonstrálja, hogy a vállalat egy nagy nemzetközi családként tekint alkalmazottaira, akikről családtaghoz méltón is gondoskodik – nemcsak őket óvja baleset esetén, hanem a szeretteikre is gondol.

„Nem azért csináljuk ezt, mert jó a cégnek, hanem azért, mert ez a helyes”, nyilatkozta Bock László, a Google volt személyzeti vezetője. „Végülis jobb egy olyan cégnél dolgozni, ami törődik veled, mint egy olyannál, ami nem.”

Szeretnél egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!