9 ok, amin elbukhat a vállalkozásod: megmutatjuk, hogyan védd ki ezeket | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

9 ok, amin elbukhat a vállalkozásod: megmutatjuk, hogyan védd ki ezeket

Szereted-e, amit csinálsz? Nem túl nagyok az elvárásaid önmagaddal szemben? A kezdő vállalkozók kilenc fontos buktatóját vesszük végig a pénzügyektől a stratégiáig.

1167-6699134383008933916593.webp

Emlékszel még, mi az a „fusizás"? Segítünk: a ‘80-as, ‘90-es években ezzel a szóval illették a mellékállást vagy vállalkozást. A nem túl kedves hangzatú szóhasználat is azt mutatja, hogy nálunk sokáig nem volt egy pozitív színezetű dolog, ha valaki a „rendes" állása mellett másba is belekezdett. Mára azért ez már érdemben megváltozott és nemcsak pénzügyi okokból. A Zapier felmérése szerint a megkérdezettek a következő okokból kezdtek vállalkozni:

  • 46% a passzív bevétel miatt,
  • 33% több lábon szeretne állni,
  • 28% számára az új készségek elsajátításának lehetősége volt kecsegtető,
  • 25% konkrét célra, míg 
  • 23% konkrét vásárlásra gyűjt,
  • 16% pedig egyszerűen szeretne kipróbálni egy új üzleti ötletet.

Szintén ezen felmérése szerint a megkérdezettek 36%-a tervez mellékállásba kezdeni. Ráadásul a vállalkozási kedv emelkedést mutat: egy évvel korábban ugyanis ez az arány csak 24% volt. Bár ezek amerikai adatok, itthon is számos vállalkozás működik. 2024 májusának utolsó napján összesen 1 810 568 vállalkozás volt regisztrálva a KSH adatai alapján – ami egyébként több mint 21 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. Ebben benne van 509 581 társas vállalkozás is, ám a többséget, 1 300 987-et a mellékállásként is értelmezhető egyéni vállalkozások adják. Vagyis a 2022-es népszámlálás lakossági adatával számolva ezer főre átlagosan 136 önálló vállalkozó jut.

A trend pedig várhatóan csak növekszik: a Zapier egy másik felmérése szerint ugyanis jelentős különbségek vannak a vállalkozási kedv tekintetében a generációk között: az Y generáció 61, a Z 59%-a vállalkozik, szemben az X generáció 35 és a baby boomerek 22%-ával.

Vállalkozni tehát több szempontból is kecsegtető lehet, ám nem is olyan egyszerű. Cikkünkben azokat a jellemző buktatókat gyűjtöttük össze, amelyek a legnagyobb eséllyel fenyegetik a vállalkozásod hosszú távú sikerét, és természetesen megoldási ötletekkel is szolgálunk. Ha még inkább szeretnél elmélyedni a témában, jó szívvel ajánljuk ezt a beszélgetést a többek között a Cápák között című műsorból ismert Balogh Petyával, a magyar vállalkozói szcéna meghatározó alakjával, hogy az ő szemszögéből is megismerd a vállalkozói élet buktatóit.

1. Olyan vállalkozásba kezdesz bele, ami nem is lelkesít

Az első és legfontosabb: válassz olyan tevékenységet, amiben örömöd leled! Hacsak nem szorít nagyon a pénztárcád, és vagy abban a helyzetben, hogy mindegy, hogy mit, csak pénz legyen belőle, törekedj arra, hogy a mellékállásod összhangban álljon a személyiségeddel, az érdeklődési köröddel és az értékeiddel. 

Egy már meglévő állás mellett vállalkozni nem könnyű mutatvány, extra energiákat igényel, de jóval könnyebb úgy nyomni a pedált, ha közben jól is érzed magad. 

Ez már csak azért is fontos, mert a mellékállásod jelentős időt vesz el a kikapcsolódásra szánható idődből is, ha azonban a vállalkozásod egy olyan tevékenység, ami feltölt, akkor nyert ügyed van.

2. Nem kicsiben kezded el

Bár csábító lehet egy szupernek tűnő ötlet miatt azonnal teljes vállalkozói üzemmódba váltani, vállalkozni mindig kockázatos, különösen az elején. Nem szabad azonnal felégetni magad mögött a hidakat, és kizárólag vállalkozóként megpróbálni érvényesülni. Ám ez az óvatosság nemcsak a munkahelyedre vonatkozik, hanem a szolgáltatásodra, termékedre is. Lehet, hogy a fejedben már összeállt egy komplex termékpaletta vagy egy alaposan kigondolt szolgáltatásstruktúra, de mégis kezdd kicsiben inkább! 

Próbáld ki az ötletedet a lehető legkisebb egységben – a szoftverfejleszésben ezt MVP-nek, azaz minimum viable product-nak, nevezik, magyarul ez szó szerint a legkisebb életképes terméket, vagyis a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípust jelenti – , és ha úgy látod, működik, fejleszd tovább. Ez a tökéletesítési vágyra is vonatkozik! Indulj el egy nagyjából vállalható termékkel vagy szolgáltatással, aztán majd a piac visszajelzései mentén csiszolsz rajta.

3. El sem kezded

Hogy bátortalan vagy, vagy éppen perfekcionista, tulajdonképpen mindegy is: mindkettő okozhatja azt, hogy mindig csak halogatod a vállalkozásod beindítását, de valójában sosem történik meg. Mert úgy érzed, nem a legjobb az időzítés. (Sosem lesz az.) Mert úgy érzed, hogy még nem tudsz mindent. (Sosem fogsz.) Mert úgy érzed, hogy még nem tökéletes a termék. (Sosem lesz az.) 

Mert úgy érzed, lehetne még szebb, még informatívabb a honlap. (Mindig lehet jobb.) 

Ha komolyan gondolod a vállalkozást, akkor kezdd el! Mielőbb. Akár már ma is.

Nem lesz olyan, hogy tökéletesen készen áll minden, ha arra vársz, akkor sosem fogsz vállalkozni. Persze idővel lehet majd csiszolni a tudáson, a felszerelésen, a weboldalon, de a kezdésnél senki sem várja el tőled, hogy minden profi legyen. Te se várd el magadtól.

Ajánlott cikk:

blog-post-5ai-2-62459a62dcf67400881147-1-64623c4525c6a417332687.jpg

Vállalkozásépítés kis költségvetéssel, 5 lépésben

Olvass tovább

4. Nincsen stratégiád

Attól, hogy mellékállásnak hívod, a világos célok, valamint a kigondolt stratégia nem mellékesek! 

Döntsd el, hogy ez egy hobbi vagy egy vállalkozás! Ha az utóbbi, akkor bizony stratégiára, célokra és tervekre van szükséged.

Terv nélkül vállalkozni nagyjából olyan, mintha a nyílt tengeren próbálnál hajókázni iránytű nélkül. Mit szeretnél elérni a vállalkozásoddal? Hogyan fogod elérni? Milyen konkrét lépésekre van szükséged az idén, ebben a negyedévben vagy hónapban, és ehhez mit fogsz ma tenni? 

Nemcsak a napi teendőidben fog jó célt szolgálni a stratégiád, hanem a döntéseid meghozatala során vagy éppen a motivációd fenntartásában. Merthogy lesznek nehéz napok, és ha nem tiszta, hogy miért is csinálod, mi a mozgatórugód, akkor nehéz lesz kitartani. Nem kell túlbonyolítani a stratégiaalkotást: egy jól bevált módszer az egy oldalas úgynevezett business model canvas, ami egy olyan űrlap, ami minden fontos tisztázandó kérdést tartalmaz. Tölts le egy kitölthető verziót az internetről, és kezdj bele már ma!

5. Nem foglalkozol a marketinggel

Ha ügyfelekre vágysz, nem hanyagolhatod el a marketinget. Ma már a legtöbb vállalkozó úgy kezd bele a vállalkozásba, hogy nulladik perctől használja a közösségi média felületeit – nagyon helyesen, ám ez még önmagában kevés. Nem szabad megfeledkezni a marketing olyan területeiről sem, mint a versenytárselemzés és a piackutatás. Ismerned kell, hogy mit és mennyiért kínál a konkurenciád, mit és hol keres (minél pontosabban!) a leendő célcsoportod. Csak a kereslet és a kínálat megfelelő ismerete mellett fogod tudni kialakítani a saját marketingstratégiádat.

6. Alulárazod magad vagy ingyen dolgozol

Természetes, hogy kezdetben úgy érzed, még nem számlázhatsz ki óriási összegeket – ám a ló másik oldalára sem érdemes átesni. Sok vállalkozó úgy próbál meg ismertté válni, hogy ingyen dolgozik egy ideig, ám ebből a pozícióból nagyon nehéz átváltani a fizetős útra. Ha valakinek már dolgoztál ingyen vagy nagyon olcsón, nem fogja jó néven venni, ha következő alkalommal vastagabban fog a ceruzád, hiszen nem látja át, hogy időközben te mennyi tapasztalattal lettél gazdagabb. Ráadásul az alulfizetettség hosszú távon rombolja a motivációdat, és könnyen kiégéshez vezet - a saját vállalkozásod életképességét kockáztatod, ha nem kéred meg az időd és a munkád árát.

7. Túl sokat dolgozol

Vállalkozni rendkívül időigényes tevékenység lehet, amit megnehezít, ha mellékállásként csinálod, hiszen ugyanazon az időmennyiségen – az ébren töltött óráidon – osztozik a kétféle munkád és az életed összes többi része (család, barátok, kikapcsolódás stb.). Éppen ezért elengedhetetlen, hogy kidolgozd a saját szabályaidat az időmenedzsmentet illetően – nemcsak a hatékonyság és az eredményesség miatt, hanem azért is, hogy megelőzd a kiégést.

Persze érthető, hogy ha van egy remek vállalkozási ötleted, akkor teljes erődből bele akarod vetni magad a megvalósításba, de a „lassan jársz, tovább érsz" elv itt kifejezetten igaz. 

Inkább szánj rá kevesebb időt naponta, de azt tedd következetesen, nap mint nap, hogy fenntartható legyen a vállalkozásod! 

Dedikálj időt a vállalkozásodnak, folyamatosan tartsd szem előtt a prioritási sorrendbe állított teendőlistádat, és szabj határt önmagadnak – éppen a vállalkozásod sikere érdekében!

8. Nem törődsz eleget a pénzügyekkel

A pénzügyi tudatosság sajnos sokaknak gyenge pontja. Ez megnyilvánulhat abban, hogy nem készítesz üzleti tervet; hogy nem számolsz előre a várható kiadásokkal a bevételek mellett; hogy nem bízod profira a könyvelést; hogy az első komolyabb bevételeken felbátorodva nagy beruházásokba, netán költekezésbe kezdesz. Ezek mind kellemetlen helyzetet teremthetnek, de könnyen megelőzhetők! Fektess időt és pénzt abba, hogy a vállalkozásod pénzügyileg stabilan álljon: ásd bele magad a pénzügyi kérdésekbe, és keress egy olyan szakembert, akiben megbízol! Hosszú távon csak így alhatsz nyugodtan, tudva, hogy a bevételeid szépen kamatoznak, a kiadásaid kordában vannak tartva, és a törvényi előírásoknak is megfelelsz.

9. Túl hamar feladod

Közhely, de igaz: minden kezdet nehéz. Időbe telik, míg rátalálsz az utadra, a munkamódszereidre, a vevőidre. A nagy amerikai sikersztorik ugyan azt érzékeltetik, hogy a siker egyik napról a másikra köszönt be, de valójában ennek az ellenkezője igaz: következetes munkával érhetsz el sikereket, méghozzá idővel, kitartással. Ne engedd, hogy a kezdeti kudarcok vagy a vártnál laposabb fejlődési görbe elbátortalanítsanak! Ez az út része. Tarts ki, amíg értelmét látod, és amíg lelkesít a feladat! Figyeld meg a nehézségeidet, az okok hátterében rejlő mintázatokat, tegyél ellenük, rugalmasan alakíts a terveiden, de ne add fel! Legalábbis ne idejekorán. Van az a pont, amikor érdemes elengedni egy vállalkozást, de ez semmiképp sem az első – sőt még csak nem is a második, harmadik – nehézség.

Szeretnél egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!