Mi a teendő, ha csak csapat és akarat van | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Vállalkozásépítés kis költségvetéssel, 5 lépésben

Mi a teendő, ha csak csapat és akarat van?

blog-post-5-2-62459a62a354d211796079-min-64623c4525849131203945.jpg

Amíg az Egyesült Államokban a kisvállalkozások a GDP 44%-áért felelősek, Magyarországon ez a szektor kicsit fejletlenebb: a kkv-k a bruttó nemzeti össztermék 32%-át adják.

Kezdetben a legtöbb ilyen vállalkozásnak ugyanazzal a kihívással kell szembenéznie – a szűk pénzügyi lehetőségekkel. Hogyan lehet minőségi terméket bevezetni, professzionális tartalmat létrehozni, a márka hírnevén dolgozni csekély költségvetéssel? Megvizsgáltuk a kérdéskört, és adunk néhány tanácsot!

Első lépés: Hozz létre egy Google My Business (Google Cégem) fiókot!

Ez a stratégia nem igényel tőkeinjekciót, és hatékony lehet az induló vállalkozások esetében. A Google Cégem fiókkal már azelőtt ügyfeleket szerezhetünk, hogy azok felkeresnék a webhelyünket.

Milyen előnyökkel járhat egy vállalkozás számára a Google Cégem fiók létrehozása?

Fokozott bevonódás. Ingyenes lehetőséget kapunk arra, hogy megismertessük tevékenységünket az ügyfelekkel. A Google kereső röviden és átláthatóan közöl adatokat: a vállalkozás neve, a tevékenységi kör, földrajzi elhelyezkedés, megközelíthetőség, nyitvatartási idő, értékelés és vélemények.

A keresőmotorok rangsorolásának javítása. Minél jobban optimalizálod a márkád üzleti profilját, annál valószínűbb, hogy a Google előre veszi a helyi keresési rangsorolásában, így nagyobb láthatóságot és aktivitást kap a vállalkozás.

Leadekből vásárló. Amikor optimalizáljuk profilunkat, a potenciális közönség meg tud találni minket a kulcsszavas kereséseken keresztül, megtekintheti a termékeinket, lefoglalhatja szolgáltatásainkat és fel is hívhat minket. Ezt követően minden rajtunk múlik: válaszoljunk a hívásokra és a gyakran feltett kérdésekre, és folyamatosan tartsuk fenn a kapcsolatot a vásárlókkal. Azt se felejtsük el, hogy a Google Analyticsben az UTM-linkek segítségével nyomon tudjuk követni a weboldalra történő konverziókat.

Használjuk ezt az útmutatót üzleti fiókunk hatékony optimalizálásához:

  • Regisztráljunk profilt!
  • Töltsük ki a Google My Business fiók minden rubrikáját!
  • Győződjünk meg arról, hogy elérhetőségeink jól vannak megadva, például a telefonszám és az e-mail cím.
  • Adjuk meg a vállalat tevékenységi körét (kategóriák)!
  • Töltsük ki a szükséges jellemzőket! Ezek segítségével bővebb információt közölhetünk a vállalkozásunkat illetően: pl. kültéri asztalok és Wi-Fi, vagy hogy a vállalat vezetője nőnemű (Women Owned).
  • Alaposan töltsük ki a vállalkozás leírását!
  • Tüntessük fel termékeinket vagy szolgáltatásainkat és árainkat!
  • Heti rendszerességgel tegyünk közzé bejegyzéseket a profilunkon!
  • Heti rendszerességgel frissítsük a márka fotógalériáját!
  • Válaszoljunk az ügyfelek kérdéseire!
  • Kísérjük figyelemmel a visszajelzéseket, és igyekezzünk kezelni és semlegesíteni az esetlegesen megjelenő negatív véleményeket!
  • Állítsuk be annak a lehetőségét, hogy lehessen üzenetet küldeni a vezetőknek!

Második lépés: ingyenes promóciós eszközök használata 

Amint a termék prototípusát tesztelték az első felhasználók, eljött az ideje, hogy marketingkampányt indítsunk, és új ügyfeleket vonzzunk be. A leghatékonyabb csatornák ehhez a marketingeszközök és a különböző leadgeneráló platformok: Google Ads, Hotjar, Hootsuite és a Crunchbase, valamint a LinkedIn fizetős változata.

De mielőtt marketingcsatornák és hirdetési platformok segítségével fejlesztenénk projektünket, ne feledjük, hogy a cél az üzleti növekedés elősegítése, nem pedig a költségvetés céltalan felemésztése!

A GetApp elemzőplatform 2021-ben, 200 startup-vezérigazgató körében végzett felmérése szerint a kisvállalatok vezetőinek 55%-a mondta azt, hogy fizetett marketingeszközöket használ, és a fizetett elhelyezésre szánt költségvetésük nőtt a felmérést megelőző évben. Csupán 6%-uk mondta, hogy csökkentette az erre szánt kiadásokat. Ugyanakkor a megkérdezett startupcégek vezetői azt nyilatkozták, hogy a teljes marketingköltségvetésük 21-35%-át költik a fent említett eszközökre, 23%-uk pedig havi 1000 és 5000 dollár közötti összegről számolt be.

Ezek a számok magasnak tűnhetnek – a projektfejlesztés korai szakaszában a startupok jobban járnak, ha ingyenes promóciós eszközöket építenek be marketingstratégiájukba. Nézzünk két vállalatot példaként:

B startup egy fizetős szolgáltatást használ hírlevelek küldésére. Korlátlan számú e-mailt küldhet, fejlett funkciókat használhat, és éjjel-nappal kapcsolatba léphet az ügyfélszolgálattal. De havonta 100 dollárt kell költenie felhasználónként, és a szolgáltatást egy évre előre ki kell fizetnie. Az ebben az ajánlatban szereplő extrák vonzónak tűnhetnek – de biztos, hogy egy kisvállalkozás ki tudja használni őket?

Az ingyenes eszközök nagyszerű lehetőséget kínálnak a limitált költségvetéssel rendelkező startupok számára, mivel a marketingesek egy fillér elköltése nélkül tesztelhetik a különböző promóciós csatornákat, és kidolgozhatják a legjobb taktikákat a leadgeneráláshoz. A következő lépésben lehetőségük van megfelelő, fizetős csatornára váltaniuk.

Harmadik lépés. Ezeket a közösségimédia-stratégiákat használd:

Az aktív közösségi média több vásárlót és leadet hozhat, mint egy weboldal. Az érdeklődés növelése érdekében alakítsunk ki egy egységes nyelvhasználatot a márka számára, és kommunikáljunk közvetlenül a követőkkel az online közösségünkben.

4 bevált stratégia a közönséggel való kapcsolattartásra:

Közvetlen kommunikáció, amely növeli az elkötelezettséget és a márkaismertséget, valamint pozitív hírnevet épít. A bejegyzések optimális száma heti két-három, de legfeljebb napi egy.

Hívjuk meg az előfizetőket egy csodás utazásra a márkával: szervezzünk tematikus flashmobokat, dolgozzunk ki egy SMM-kampányt, amely népszerű lehet. A BuzzFeed médiaplatform például teszteket és közvélemény-kutatásokat készít: az ilyen tartalmak fejlesztéséhez nincs szükség nagy költségvetésre, de fontos megérteni, hogy a közönség milyen tartalmakra fog reagálni.

Ehhez kövesd az iparágad legújabb trendjeit, ahogy például a BuzzFeed és a Mashable (szórakoztatóipar), a TechRadar és a TechCrunch (mindkettő technológiai tartalmakat közöl), valamint a HubSpot blogja (marketing és értékesítési trendek).

Ahhoz, hogy márkánk szakértőként szerezzen hírnevet egy adott területen, lehetőség szerint barteralapon érdemes bevonni a szegmensünkben tevékeny influenszereket. A megfelelő véleményvezért gyorsan megtalálhatjuk egy olyan eszközzel, mint például az InfluencerKereső.

Jelöljük meg ügyfeleinket, a márka evangelistáit és partnereinket! Mutassuk meg az érintett feleknek, hogy mennyire fontos nekünk támogatásuk. Így erősíthetjük a vállalat ökoszisztémáját, és növelhetjük az elérések és előfizetések számát. Kérjük meg a közönséget, hogy jelöljék meg a márkát személyes fiókjaikban, csoportjaikban vagy a partnerünk oldalain megjelenő posztokban.

Használjunk hashtageket! Még mindig relevánsak, és növelhetik a bejegyzések elérését. Egyébiránt a 11+ hashtaggel ellátott Instagram-posztok 79,5%-kal növelik a közönség elkötelezettségét az ezer követő alatti oldalak esetében. A népszerű hashtageket a Mediatoolkittel azonosíthatjuk, melynek ingyenes próbaidőszaka van. Feltétlenül építsük be a hashtageket a tartalmak tervezésébe, és bontsuk tovább a posztokat hashtagcímek szerint.

Használjunk infografikákat a vizuális megjelenítéshez. A Hubspot adatai szerint a marketingesek 32%-a véli úgy, hogy a vizuális tartalom a legfontosabb és leghatékonyabb tartalomtípus a márka népszerűsítésében. A vállalatok 65%-a használ infografikákat marketinganyagaiban. Ezeket a közösségi médiában és a PR-cikkeinkben is alkalmazhatjuk oly módon, hogy egy UTM-címkével ellátott linket illesztünk be, amely egy weboldalra vagy termékoldalra vezet. A Canva, az Adobe ingyenes vektoros sablonjai, valamint a Visme mintákat és akár animációkat is biztosít az infografikákhoz.

Negyedik lépés: lépj kapcsolatba a médiával!

A rendszeres PR-tevékenység igencsak megterhelheti a költségvetésünket. Természetesen olyan médiumokban szeretnénk helyet kapni, amelyeknek a lehető legtöbb látogatója van – különösen, ha sok közöttük a potenciális ügyfél. A vezető kiadványok azonban ritkán járulnak hozzá a partneri alapon történő megjelenéshez. A magyar médiában egy-egy, a márkáról szóló PR-cikk költsége több százezer forint. A nyugati top-médiumokban viszont inkább már milliókba kerül ugyanez. Ha nem vagyunk hajlandóak több ezer dollártól megválni, de mégis szeretnénk márkánk hírnevén dolgozni, kövessük az alábbi lépéseket:

Hozzunk létre egy adatbázist a potenciális médiaszereplőkből. Osztályozzuk az egyes médiumokat a weboldaluk forgalma alapján. Keressük meg a szerkesztők elérhetőségeit.

Készítsünk sablont a szerkesztőknek szóló meghívólevélhez. Röviden – legfeljebb 5 mondatban – vázoljuk fel az együttműködéssel kapcsolatos elképzeléseinket. Szóljon a levél konkrétumokról, és mutassuk be, hogyan leszünk hasznosak a kiadvány számára. Például ajánljuk fel a szakértőink segítségét, akik hajlandóak nyilatkozni az újságíróiknak, vagy készítsünk egy listát azokról a témákról, amelyekről magunk is tudunk tartalmat generálni. A szerkesztőkkel való kapcsolatfelvételhez leginkább a következő csatornákat ajánljuk: LinkedIn, Facebook és Twitter.

Keltsük fel a szerkesztő érdeklődését úgy, hogy ne küldjenek egyenesen a reklámosztályhoz, csak azért, hogy megállítsák a tolakodó levelezést. Ilyen esetben kapunk egy médiacsomagot egy árajánlattal, és utána nehéz lesz ingyenes megjelenési lehetőséghez jutni.

Ha visszautasítanak egy cikket a weboldalon, próbáljunk meg megállapodni egy fizetett elhelyezésről egy másik csatornán – például a Facebookon vagy Instagramon. 

Akkor se reagáljunk negatívan, ha esetleg visszautasítanak. Ehhez a kapcsolathoz még visszatérhetünk, amikor már kicsit nagyobb a projektünk.

Fontos, hogy jó tárgyalópartnerek legyünk, ha azt szeretnénk, hogy egy kiadvány beleegyezzen abba, hogy a vállalatunkról ingyenesen közöljenek egy cikket a weboldaunkra hivatkozva.  Ha a diplomácia nem az erősségünk, különítsünk el egy részt a költségvetésből, és bízzunk meg egy olyan PR-ost, aki az elvárásoknak megfelelő tapasztalattal rendelkezik.

Ötödik lépés. Az üzleti ökoszisztéma fejlesztése és az érintettek bevonása

Ha bővíteni szeretnénk a projektet a jövőben, akkor gondoljuk át, mi a küldetésünk, és hogy a márka üzenete képes-e összehozni embereket. Fejlesszünk ki egy ökoszisztémát a közösségünk körül – a kapcsolatépítés ingyenes, és hatalmas előnyökkel tud járni a projektünk számára.

Az ökoszisztéma általában befektetőket, szponzorokat, partnereket, ügyfeleket, a médiát és influenszereket foglal magában. Ha sikerül mindezeket a szereplőket a márka küldetése köré gyűjteni, az már fél sikernek számít. 

A befektetők és szponzorok pénzügyi támogatást nyújtanak, a partnerségek érdekes együttműködéseket hoznak – a közösségi médiában való említéstől a tematikus együttműködésekig, a média képviselői ingyen vagy kedvezményekkel teszik majd közzé az anyagainkat. Ha pedig úgy érzik, figyelünk rájuk, akkor az ügyfeleink is szívesen osztják majd meg velünk a tapasztalataikat és igényeiket, például a külön erre a célra létrehozott közösségimédia-csatornákon.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!