5 könyv, ami segít, hogy hasíts a közösségi felületeiden | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

5 könyv, ami segít, hogy hasíts a közösségi felületeiden

Váratlanság, történetmesélés, kulturális tényezők – remek szerzők konkrét tippjei, hogy sikerrel versenyezz a sok millió posztolóval.

cover-1-65b38e747d158455047466.jpg

Mára nincs vállalkozás, de talán modern szakember sem közösségi médiás jelenlét nélkül. A számok magukért beszélnek. A Datareportal 2023-as statisztikái szerint:

  • 4,8 millió közösségimédia-felhasználó él jelenleg a világon – ez a világ népességének 59.9%-át, az internetfelhasználók 92.7%-át jelenti,
  • egy év alatt 150 millió új felhasználó jelent meg a közösségi médiában – ez napi 410 ezer új felhasználót jelent, azaz 4,7 másodpercenként egy újabbat!
  • Átlagosan 2 óra 24 percet töltünk a közösségi médiás felületeinken naponta,
  • a legnépszerűbb platformok világviszonylatban: a Facebook, a YouTube, a WhatsApp, az Instagram, és a kínai mindenes app, a WeChat.

A közösségi média tehát továbbra is megkerülhetetlen. A figyelemért folytatott verseny hatalmas, ráadásul a generatív mesterséges intelligencia (MI/AI) térnyerésével a tartalomgyártás mikéntje is forradalmi változásokon ment keresztül. Nagyon egyszerű ma már szövegeket gyártani, de egyelőre az olyan tényezők, mint a hitelesség vagy a meggyőzés, még mindig az emberek kezében vannak elsősorban. Minden eddiginél fontosabbá vált tehát az, hogy a tartalomgyártásunk vállalkozóként szilárd alapokra épüljön. Ehhez ajánlunk most öt remek szakkönyvet.

#1. Chip Heath, Dan Heath: Megragad – Hogyan vigyük sikerre gondolatainkat?

📚 (Alinea Kiadó, 2008)

A szerző testvérpár arra szeretné megtanítani az olvasót, hogy gondolatait, üzeneit olyanná formálja, hogy azok megragadjanak annak a fejében, aki találkozik vele – függetlenül attól, milyen formában és platformon. A sikeres, „ragadós” üzenetek megfogalmazásához egy hat alapelvből álló rendszert alakítottak ki, amelyet a SUCCESS (a jelentése angolul: siker) betűszóval írtak le, mely szerint az ügyes mondandó:

  • Simple – egyszerű
  • Unexpected – váratlan
  • Concrete – konkrét
  • Credible – hiteles
  • Senses – az érzelmekre hat
  • Stories – történetet mesél

Minden egyes alapelvet valódi sztorikkal illusztrálnak, amelyek segítségével könnyebb azokat beépíteni a saját munkádba. Ahogy ők fogalmaznak: „Azért írtuk meg ezt a könyvet, hogy segítsünk olyanná formálni a gondolatokat, hogy megragadjanak. A »ragadás« alatt azt értjük, hogy gondolatainkat megértik, emlékeznek rájuk, és maradandó, tartós hatást váltanak ki: megváltoztatják a közönség véleményét vagy magatartását.” Márpedig ez egy igen fontos cél manapság, amikor a figyelemre száz platform ezer üzenete próbál lecsapni minden másodpercben. Heath-ék formulájával azonban lehetőség van kiemelkedni a hihetetlen tömegből, és nemcsak eljuttatni az üzenetet, de elérni azt is, hogy a befogadó fél – azaz olvasó, érdeklődő, leendő ügyfél – még sokáig emlékezzen rá.

#2. Malcolm Gladwell: Fordulópont – Ahol a kis különbségekből nagy változás lesz

📚 (HVG Könyvek, 2020)

A cím arra az egyetlen pillanatra utal, amikor egy ötlet, trend, viselkedés – vagy esetünkben például egy poszt – hirtelen elszabadul, virálissá válik, azaz vírusszerűen, megállíthatatlanul terjedni kezd. A nagy kérdés, hogy mikor következik be ez a fordulópont, illetve melyek azok a tényezők, amelyek egyáltalán előidézhetik azt – azaz mit kell tennünk ahhoz, hogy az ötletünk, gondolatunk, írásunk elinduljon az exponenciális térnyerés útján. És az exponenciális itt bizony kulcsszó! Malcolm Gladwell túl akar lépni ugyanis azon a berögződésen, hogy kis lépések kis sikerhez, nagy lépések nagy sikerhez vezetnek.

Gladwell koncepciói például:

  •  a „kevesek törvénye” – kik a kulcsfontosságú személyek és hogyan tudjuk bevonni őket, 
  • a „ragaszkodási tényező” – mitől lesz megosztható és emlékezetes egy poszt, 
  • vagy a „kontextus ereje” – melyek azok a környezeti és kulturális tényezők, amelyek hozzájárulnak a fordulóponthoz. 

Ezek gyakorlati útmutatást nyújtanak abban, hogy olyan tartalmakat hozz létre, amelyeket aztán valóban ezrek osztanak meg. Mindezt pedig izgalmas példák, érdekes esettanulmányok és tudományos felmérések teszik nemcsak hitelessé és fogyaszthatóvá, hanem praktikusan alkalmazhatóvá is.

Ajánlott cikk:

vesgo-article-preview-65b0eb1cac687938880951.jpg

Összesítve a Facebook a legnépszerűbb, de a fiataloknál már csak az ötödik

Olvass tovább

#3. Gary Vaynerchuk: Hasíts! – Hogyan építik cégüket és befolyásukat a legnagyobb vállalkozók, és hogyan csinálhatod ezt utánuk?

📚 (Marketing Amazing, 2018)

Gary Vaynerchuk könyve olyan útmutató a közösségi médiához, amely egyszerre kínál motivációt és gyakorlati betekintést is. Vaynerchuk a személyes márkánk építésére, a hitelességre és a platformspecifikus stratégiákra helyezi a hangsúlyt az olyan felületeken való siker érdekében, mint az Instagram és a YouTube. A könyv hangsúlyozza a következetes, értékes tartalom és a kemény munka fontosságát. Megtudhatjuk, hogyan érdemes kiválasztani a megfelelő felületet, amely tartalmi alappillérként szolgálhat a márkaépítésben, és azt is, hogy a többi felület milyen szerepet játszhat a márka további erősítésében.

A könyv bővelkedik a történetekben – Vaynerchuk ugyanis remek sztorizó! –, azonban azt is érdemes tudni, hogy főleg amerikai vállalkozókról olvashatunk, így nem minden ültethető át egy az egyben a magyar viszonylatokra. Mindazonáltal egy értékes és érdekes könyv, ha a közösségi médiát választod a személyes márkád építésére.

#4. Seth Godin: Na, ez már marketing! – Nem látnak, amíg nem tanulsz meg látni

📚 (HVG Könyvek, 2020)

„A marketing nem csak szappaneladás. Ha TED-előadást tartunk, az is marketing. Amikor fizetésemelést kérünk a főnöktől, az is marketing.” Seth Godin, a világ egyik legbefolyásosabb kommunikációs szakembere szerint az életünk szinte minden aspektusa kapcsolatban áll a marketinggel. Könyvét nemcsak a közösségi médiával foglalkozó vállalkozóknak ajánljuk, hanem azoknak is, akik elsősorban a személyesmárka-építés iránt érdeklődnek, mivel nemcsak „mezei” marketingtechnikákat mutogat, hanem szemléletváltást is ígér – és nyújt is.

Godin megkérdőjelezi a régóta uralkodó marketinges irányokat és irányelveket. Ez időszerű is, hiszen ami 20-30 évvel ezelőtt forradalmi újításnak számított, mára – a rohamos digitális fejlődésnek köszönhetően – jellemzően erősen elavult már. 

Emellett különös hangsúlyt fektet a hiteles kapcsolatok kiépítésének fontosságára – lehetőleg egy niche közönséggel –, az empátiára és a történetmesélés erejére. 

Gyakorlati eszközökkel és a legkisebb életképes (niche) közönségre összpontosítva Godin megvalósítható stratégiákat kínál a vállalkozók számára, hogy értékes tartalmakat hozzanak létre és eligazodjanak a dinamikusan változó digitális világban. Kötelező olvasmány azoknak, akik valódi hatást szeretnének elérni a közösségimédia-marketingben.

#5. Robert B. Cialdini: Előhatás – A meggyőzés forradalma

📚 (HVG Könyvek, 2018)

Ez a könyv egy nélkülözhetetlen útmutató a közösségi médiával foglalkozó vállalkozók számára, akik meg akarják érteni a közönség viselkedését alakító pszichológiai árnyalatokat. Betekintést nyújt a közönség észlelését alakító finom jelzésekbe és kontextusba, ami rendkívül hasznos lehet azon közösségi médiával foglalkozó vállalkozók számára, akik optimalizálni szeretnék a közönségre gyakorolt hatásukat.

Cialdini az üzenet átadása előtti kritikus pillanatokat vizsgálja, hangsúlyozza az időzítés és a figyelem fontosságát, valamint a figyelemfelkeltő pillanatok erejét, kiemelve az üzenet átadása előtti kritikus másodperceket. 

A közösségi médiában, ahol a görgető hüvelykujj diktálja az elköteleződést, a figyelem megragadásának és fenntartásának megértése kulcsfontosságú. Cialdini alapelvei olyan tartalmak megalkotásához nyújtanak útmutatást a vállalkozóknak, amelyek megragadják ezeket a létfontosságú pillanatokat.

Cialdini az egység fogalmát is boncolgatja, hangsúlyozva a közös identitás és a közös vonások jelentőségét. Ez az elv kulcsfontosságú a közösségek építésében és a követők összetartozás-érzésének elősegítésében. Az egység pszichológiájának megértése lehetővé teszi a vállalkozók számára, hogy olyan tartalmakat hozzanak létre, amelyek mélyebb szinten rezonálnak közönségükkel. A könyv stratégiai keretet kínál olyan tartalmak megalkotásához, amelyek nemcsak a figyelmet kötik le, hanem a közösségi média folyamatosan változó környezetében a közönséget meg is győzik.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!