Ezért szeretjük Simon Sineket: 5 könyv, amitől garantáltan jobb vezetővé válsz | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Ezért szeretjük Simon Sineket: 5 könyv, amitől garantáltan jobb vezetővé válsz

Motivációs beszédei mellett ugyanis öt bestsellert is írt, melyek a vezetők mellett az átlagembereknek is tanulságosak.

cover-min-6613c4a37873a336948859.jpg

Simon Sinek korunk egyik legnagyobb hatással bíró motivációs előadója, aki leginkább az aranykör-koncepcióról vált ismertté. Eszerint a sikerhez vezető út első lépéseként tisztáznunk kell az indítékunkat, a miértünket, nem pedig azt, hogy pontosan mit és hogyan is fogunk tenni. TED-beszédeit több, mint 20 millió ember látta: 2010-ben a How great leaders inspire action (Hogyan ösztönöznek a nagy vezetők cselekvésre) című beszédével lett egy csapásra világszerte ismert előadó, de a 2014-ben napvilágot látott beszéde a Why good leaders make you feel safe (Miért érzed magad biztonságban a jó vezetőknek köszönhetően) című előadása is 9 millió nézőt vonzott ezidáig. (A linkelt videók magyar felirattal is elérhetők.)

Motivációs beszédei mellett öt bestseller írója, mely kötetek mindegyike rendkívül tanulságos nemcsak a fiatal és tapasztalt vezetők, hanem az átlagemberek számára is – cikkünkben ezen könyveket ajánljuk figyelmedbe. Sinek jelenleg az Egyesült Államokban él, bár brit származású, sőt, édesanyja révén magyar rokonsággal is rendelkezik.

Kezdj a miérttel! – Hogyan ösztönöznek a nagy vezetők mindenkit cselekvésre? 

Simon Sinek tagadhatatlanul leghíresebb „találmánya” a már említett aranykör. Ezt a koncepciót pedig ebben a kötetben ismertette meg a nagyközönséggel. Sinek azt állítja, hogy a siker érdekében világos céllal kell rendelkezzünk. Úgy véli, hogy a legtöbb ember ugyan gondolkodik azon, hogy mit csinál – például orvosként dolgozik – vagy hogy azt hogyan csinálja – mondjuk a legújabb technológiát használja-e –, de nagyon kevesen gondolkodnak azon, hogy miért csinálják azt valójában, amit csinálnak – például mert segíteni akarnak az embereken. Az aranykör ezt a gondolkodást ötvözi, és ábrázolja három koncentrikus kör mentén. E szerint a miértből – a kör magja – érdemes kiindulni, ezt követően jöhet a hogyan – a középső kör –, végül pedig, hogy mit csinálunk – azaz a külső kör.

Sinek szerint ez a különbség a munka és a hivatás között. 

Azok az emberek pedig, akik képesek megfogalmazni a miértjüket, nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek. Sinek számos példát említ, olyan személyeket és vállalatokat sorol fel, akik azért váltak sikeressé, mert a miértből indultak ki. Az egyik példa Steve Jobs, akinek nemcsak a technológia volt a szenvedélye, hanem az is, hogy változást hozzon a világba. Eszerint az elv szerint vezette az Apple-t is: mindig az innovációra és a status quo megváltoztatására összpontosított.

Tény azonban, hogy a legtöbb ember nem tör világmegváltó babérokra, „csupán” éli a mindennapjait, illetve szeretné megvalósítani a saját céljait, például vezetni és motiválni a saját csapatát. Sinek megmutatja, hogyan érdemes vezetőként kommunikálni víziókat, ötleteket, terveket; hogyan lehet másokat is arra ösztönözni, hogy a közös értékekkel összhangban cselekdjenek. Vagyis mindazt, ami ahhoz kellhet, hogy nagyszerű vezetővé váljunk, akik másokat is eredményeket hozó cselekvésre inspirálhatnak. Ez tehát egy remek könyv a vezetésről, a kommunikációról és a motivációról.

(Eredeti megjelenés: Portfolio Penguin, 2009; első magyar kiadás: Mayer Consulting, 2013; javított, átdolgozott magyar kiadás: HVG Könyvek, 2019)

A jó vezetők esznek utolsónak – Hogyan építsünk összetartó, lelkes és sikeres csapatot? 

Sinek következő könyve betekintést nyújt a sikeres csapatok dinamikájába. Sinek úgy véli, hogy bár léteznek ragadozó stílusú vezetők, akik beáldozzák a beosztottaikat a siker érdekében, a hosszú távú stabilitás feláldozása a rövid távú nyereségért ritkán nyerő stratégia. Könyvében Sinek értékes betekintést nyújt abba, hogy mitől virágoznak egyes munkahelyek, míg mások kudarcot vallanak; azt állítja, hogy minden a bizalmon és a közös célért való munkán múlik. Sinek olyan vállalatok történeteit meséli el, amelyek sikeresen építették ki a bizalom és a csapatmunka kultúráját, és konkrét példákkal mutatja be, hogyan tették ezt.

Sinek tézise az, hogy a legjobb vezetők azok, akik a csapatuk igényeit a sajátjuk fölé helyezik, ezt szimbolizálja, hogy utoljára esznek. Azt állítja, hogy azok a vezetők, akik ezt teszik, képesek olyan környezetet teremteni, amelyben csapatuk virágozni tud. Ha az alkalmazottak úgy érzik, hogy valami nagyobb dolog részei, akkor nagyobb valószínűséggel tesznek többet a csapatért. 

Ha azonban nem érzik, hogy bíznak bennük, vagy nem érzik, hogy értékelik őket, akkor csak a minimumot teszik meg.

Sinek magával ragadó anekdotákon és valós példákon keresztül világít rá az önző vezetők és a mérgező munkakultúrák káros hatásaira. Meggyőzően érvel amellett, hogy az igazi vezetők a csapatuk jólétét helyezik előtérbe, megteremtve a biztonság és az összetartozás érzését, ami végső soron magasabb teljesítményhez és a munkavállalók elégedettségéhez vezet. Elgondolkodtató ötleteivel és gyakorlati stratégiáival ez a könyv hatékonyan inspirálja az olvasókat saját vezetői stílusuk átértékelésére.

(Eredeti megjelenés: Portfolio, 2014, magyar kiadás: HVG Könyvek, 2017)

Ajánlott cikk:

preview-1-min-6602ab2a04157236219165.jpg

Ha a dolgozók dönthetnek a munkavégzésük helyéről, a munkahelyüknek már ügyfélként kellene őket kezelnie

Olvass tovább

Együtt minden jobb – Az inspiráció kis könyve

Ebben az egészen különleges kis kötetben Sinek azt vizsgálja, mit jelent egy közösség részének lenni, és hogyan profitálhatunk mindannyian abból, ha együtt dolgozunk egy közös cél érdekében. Történelmi, üzleti és személyes példákon keresztül mutatja be, hogy az együttműködés és az összefogás hogyan vezethet olyan áttörésekhez, amelyek egyedül nem lennének lehetségesek.

A végkövetkeztetést a cím már előrevetíti: együtt minden jobb. Sinek szerint nem az a fontos, hogy pontosan kik is vesznek körül bennünket; ehelyett a segítség nyújtására és fogadására, az egymásba vetett bizalomra és a közös célokra összpontosít. Kiemeli az egység, a bizalom és a kommunikáció fontosságát, hangsúlyozva, hogy a nagyszerű eredmények csak akkor lehetségesek, ha együtt dolgozunk. Arra emlékeztet, hogy ha támogatjuk egymást és kihasználjuk egyéni erősségeinket, akkor bármilyen kihívást leküzdhetünk, és értelmes változásokat hozhatunk létre életünkben és közösségeinkben. Az igazi siker az együttműködésben rejlik, és abban, hogy hajlandóak vagyunk másokat önmagunk elé helyezni.

Sinek ezúttal nem a megszokott önfejlesztő könyv formátumot használja, hanem mondanivalóját egy egyszerű történetbe önti, amelyet illusztrációk tesznek élővé, színessé, és kiemelt idézetek könnyen befogadhatóvá, megjegyezhetővé. Ez a formátum teret enged az olvasóknak arra is, hogy saját következtetéseket vonjanak le a leírtakból.

(Eredeti megjelenés: Penguin Publishing Group, 2016;  magyar kiadás: HVG Könyvek, 2020)

Találd meg a miérted! – Mi motivál minket és csapatunkat?

Sinek ezen – David Meaddel és Peter Dockerrel közös – könyve bizonyos értelemben a Kezdd a miérttel! folytatása. A könyv fő célja, hogy segítsen az olvasóknak az elméletet a gyakorlatba átültetni: azonosítani a csapat, a vállalat, valamint az egyén mögött rejlő valódi mozgatórugót.

Sinek szerint ahhoz, hogy az emberek jól érezzék magukat és ki tudjanak teljesedni, a munkának értelmesnek és inspirálónak kell lennie; olyasminek, ami mellett az emberek szívesen elköteleződnek. 

Ehhez azonban szükséges, hogy a csapat vagy szervezet tisztában legyen a saját miértjeivel, amelyhez a dolgozók egyéni miértjeik mentén is tudnak kapcsolódni. Sinek úgy véli, a miérteknek a csapat, illetve szervezet szintjén való meghatározása csoportos erőfeszítés kell, hogy legyen. Emellett megmutatja azt is, hogy az egyéni célok összehangolása egy csapaton belül hogyan vezet fokozott együttműködéshez, bizalomhoz és közös sikerhez.

A kezdeti elméleti „ismétlés” újra feldolgozza az aranykör koncepcióját, majd mélyebben elmélyül a cél fogalmában, és gyakorlati keretet kínál e hajtóerő megtalálásához és hasznosításához egyéni és csapatszinten egyaránt. A könyv emellett eszközöket és stratégiákat kínál, amelyekkel a vezetők a közös miértek felé terelhetik csapataikat, elősegítve az egység kultúrájának kialakulását. A könyvben található tippek és gyakorlatok egyénekre és szervezetekre egyaránt alkalmazhatók – így remek forrás mind a személyes fejlődéshez, mind a szervezeti változásokhoz.

(Eredeti megjelenés: Portfolio Penguin, 2017; magyar kiadás: HVG Könyvek, 2018)

Végtelen játék (2019)

Sinek szerint a legtöbb ember az üzleti életet véges játéknak tekinti, amelynek vannak szabályai, határai és egy végső győztese. Ez a gondolkodás azonban elavult és káros; úgy véli, az üzletet végtelen játéknak kellene tekintenünk – egy soha véget nem érő versenynek, ahol az egyetlen cél a folyamatos játék. Sinek két nagy teniszező történetén keresztül illusztrálja a mondanivalóját: Rafael Nadal és Roger Federer példáját hozza, akik nagyon különböző módon közelítik meg a teniszjátékot. Nadal a győzelemért játszik; mindig azt keresi, hogyan szerezhetne előnyt az ellenfelével szemben. Federer ezzel szemben a játék szeretetéért játszik. Jól akarja érezni magát, és jó show-t akar nyújtani a szurkolóknak – ez a gondolkodásmódbeli különbség köztük.

Ugyanez az elv érvényes az üzleti életben is. Azok, akik a győzelemre koncentrálnak, mindig keresik a módját, hogyan győzhetik le a versenytársaikat. A rövid távú nyereségre koncentrálnak, és hajlandóak feláldozni a hosszú távú sikert a gyors győzelemért. Ez a megközelítés rövid távon működhet, de hosszú távon nem fenntartható. 

A végtelen gondolkodásmódot alkalmazó szervezetek viszont arra összpontosítanak, hogy tartós változást érjenek el. 

Elkötelezettebbek az alkalmazottaik, az ügyfeleik és a közösségük iránt; illetve általában rugalmasabbak, alkalmazkodóképesebbek és innovatívabbak is, a dolgozóik pedig sokkal elégedettebbek. Sinek meggyőző példákon és történeteken keresztül hangsúlyozza a hosszú távú stratégiákra, az együttműködésre és a célorientált megközelítésre összpontosító, rugalmas szervezetek építésének a jelentőségét. 

(Eredeti megjelenés: Portfolio Penguin, 2019; magyar kiadás: HVG Könyvek, 2020)

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!