Miért nevezték át a Cadabrát Amazonra | LABA üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Miért nevezték át a Cadabrát Amazonra

8 tanács a tökéletes név kiválasztásához a vállalkozásunk számára.

cover-amazon-60d5882052d30836977502-min-64a7e5814160f592342107.jpg

A Google emblematikus márkaneve egy elírási hiba miatt jött létre, az Adidas pedig az alapítójáról, Adolf Dasslerről kapta a nevét. Ezek egyszerű esetek, de gyakrabban egy-egy márkanév mögött rengeteg munka áll.

Elmondjuk, hogyan lehet elkerülni a névadásból eredő hibákat.

#1. Ellenőrizd le, hogy egyáltalán be tudod-e regisztrálni a védjegyet

Már kiválasztottad a nevet, ezerszer átbeszélted mindenkivel, még meg is szoktad időközben, majd kiderül, hogy a védjegy ilyen névvel már foglalt… Ezt nagyon könnyen le tudnád ellenőrizni online. Például az európai védjegyek az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalában, itt ellenőrizhetőek.

Mindenképpen nézd meg azt is, hogy nem foglalt-e a domain név. Ezt gyakorlatilag bármelyik domain szolgáltatónál le tudod ellenőrizni, vagy például itt.

#2. Végezz piackutatást

Elemezd ki a versenytársak nevét. Gondold át, hogyan fog hangzani a márkád közöttük, mivel tudsz kiemelkedni a sorból, kellően egyszerű és rövid lesz-e a neved.

Végezz SEO-elemzést, és nézd meg, kivel kell versenyezned a keresési eredményeknél. A Google Analytics mellett használhatod hozzá a SEMRush vagy az Ahrefs szolgáltatásokat is.

#3. Győződj meg arról, hogy a célközönség megérti a névadást

Végezz felméréseket a potenciális ügyfelekről, beszélj az ismerőseiddel, akik illeszkednek a célközönségbe. Fontos tudni, hogy az üzenet helyesen olvasható, a név világos és nem tűnik esetleg kétértelműnek.

A Sam & Ella's Chicken Palace amerikai étterem neve teljesen átlagosnak tűnik. Egészen addig, amíg nem gondolsz bele abba, hogy a Sam & Ella egybehangzik a „szalmonellával”. Nem túl jó egyezés egy csirkés ételekre szakosodott étterem számára.

#4. Ne kösd össze a nevet egy konkrét helyszínnel

Ha a vállalatodat „Budapest Kft.” -nek nevezed el, akkor az nem fogja elősegíteni az új piacokra való terjeszkedést. Senkinek sem lesz tiszta, hogy a cég terméke máshol is kapható a névadó városon kívül. Növekedni szeretnél majd a jövőben? Akkor ügyelj arra, hogy a márkanév ne tartalmazzon várost, régiót vagy országot.

Ettől függetlenül kereshetsz inspirációt egy konkrét helyszínből. A macis gumicukorról ismert Haribo márkaneve a vállalat alapítójának - Hans Rigel - név- és vezetéknevének első betűiből, valamint szülővárosa, Bonn nevéből áll.

#5. Határozd meg az üzenetet

A név nem egy tetszőlegesen összeválogatott betűkészlet. Válaszd ki, hogy mit fog üzenni az ügyfélnek. Koncentrálhatsz egy fő termékjellemzőre, egy versenyelőnyre, vagy tükrözheted a névvel a márkaértékeket.

Például a PayPal a „fizesd ki a haverodat” (pay your pal) kifejezésből született. Az ismert nemzetközi pénzátutalási szolgáltatás a nevében hordozza a P2P (peer-to-peer) átutalások kényelmét.

A Snapchat eredetileg Picaboo volt. Az újrapozícionálás után a szolgáltatás megkapta a snap (felvétel) és a chat szavakból álló nevet.

#6. Győződj meg arról, hogy a név jól hangzik majd azokban az országokban, ahol használni fogják

Ha azt szeretnéd, hogy a márkád más országok piacait is meghódítsa, győződj meg arról, hogy nem lesz belőle félreértés.

Például a Colgate Franciaországban dobta piacra a Cue fogkrémét anélkül, hogy realizálta volna, hogy ez egy helyi pornográf magazin neve. Hogy ne kerülj ilyen helyzetbe, inkább kérdezd meg a helyieket, hogy a név nem vált-e ki negatív asszociációkat.

Kínában a Coca-Cola nevet különböző írásjelekkel lehet leírni. Amikor az amerikai üdítőital először lépett be a kínai piacra, akkor a kereskedők nem ügyeltek arra, hogy melyik leírást használjá, ezért néha a „Coca-Cola” név helyett „viaszos ebihal harapást” lehetett olvasni.

#7. Mondd el a történeted

Jó, ha a neved mögött van egy történet, amelyet megoszthatsz az ügyfelekkel. Mondd el, hogy számodra mit jelent ez a név, és mikor választottad.

Például Richard Branson Virgin vállalatát azért hívják így, mert alapításakor egyik alapítójának sem volt üzleti tapasztalata.

A Starbucks alapítói Starbuckról, a Moby Dick regény egyik karakteréről nevezték el a céget, aki a kapitány első tisztje volt. Úgy döntöttek, hogy a tengeri témát a logóban is folytatják. Így jelent meg a Starbucks híres sellője.

#8. Válassz könnyen olvasható, könnyen leírható és kiejthető címet

Az ügyfeleknek nem szabad összetéveszteni a márkanevedben szereplő betűket és hibázniuk. Nem ajánlatos például belekeverni az ékezetes betűket, vagy érthetetlen szójátékot használni.

Például Jeff Bezos, az Amazon alapítója először a Cadabra (abrakadabra szóból) nevet adta a vállalatának. Kiderült, hogy az ügyfelek nem értik, hogy ez a név az abrakadabrából jön a névadója gondolatai szerint. Később az is világossá vált, hogy az emberek nem Cadabrát, hanem „cadaver”-t, vagyis holttestet hallhatnak. A nevet Bezos végül megváltoztatta.

2011-ben a Netflix bejelentette, hogy a DVD-küldési szolgáltatásukat Qwikster néven különválasztják az eredeti cégtől. A nevet azonban nem sokan támogatták, és az amerikai Saturday Night Live műsorában abból csináltak viccet, hogy lehetetlen emlékezni a Qwikster helyesírására.

Ezenkívül az ügyfeleknek és a befektetőknek nem tetszett a szolgáltatások szétválasztásának gondolata. Két héttel később a Netflix lemondott az ötletről, ám addigra már 2 millió előfizetőt sikerült elveszítenie a kedvezőtlen új szolgáltatási feltételek miatt.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!