10 film és sorozat a mesteri manipulációról | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

10 film és sorozat a mesteri manipulációról

Karakterek a képernyőről, akik képesek dróton rángatni másokat

cover-films-62d94bf0cdd74136785229-6332a62f15f75319500668-min-647dde5add9ac661614984.jpeg

Miért van az, hogy egyesek képesek úgy félrevezetni az embereket, hogy még az áldozatok is meg vannak róla győződve, hogy ők akarják ezt? Vagy még rosszabb: a nyilvánvaló manipuláció ellenére is hagyják magukat alárendelni? A pszichés bántalmazást sem felismerni nem könnyű, sem védekezni ellene. Vannak kifejezetten erre szakosodott tréningek – de tanulhatsz a témát tökéletesen bemutató filmekből, sorozatokból is. Ezekből ajánlunk most tízet. 

#1. Nyugalom

IMDB: 5.9/10

“– Hol voltál? 

– Dolgom volt, Anya. 

– Na, azt el tudom képzelni.”

Alföldi rendezése Tennessee Williams világában is játszódhatna, annyira hátborzongatóan nyomasztóan bilincseli a nézőt a képernyő elé. 

A valaha ünnepelt színésznő (Udvaros Dorottya) már évek óta nem hagyta el a lakását. Fia gondoskodik róla, eteti, öltözteti, fürdeti. Minden az anyja érzelmi szükségletei köré épül, aki patologikusan feledkezik bele önmaga csodálatába, és szent meggyőződése, hogy mindenhez joga van. Egymásra utalt, obszcén kapcsolatuk agyonnyomja és megfullasztja Andort, aki ivásba és az írásba menekül: 

„– Mi ez a szemét, fiam? 

– Novellák, Anya. 

– Még az igekötőid is gusztustalanok. 

– Akkor ne olvasd, Anya. És ne olvassa őket senki!

– Te nem író vagy, te tudod mi vagy? Hentes! Hogy rohadtál volna el a méhemben!”

Ebbe a kegyetlen patthelyzetbe érkezik egy nap egy lány és egy könyvkiadó…

#2. Kamélon

IMDB: 7.3/10

„Az emberek azt hiszik el, amire vágynak. Boldogan hagyják átverni magukat, hogy megkapják, amit akarnak. És az illúzió drága mulatság”.

Gábor (Nagy Ervin) foglalkozása szerint az, akinek látni akarod – orvos, ügyvéd, építész. Egy célja van: gazdag akar lenni, ahogy a többi intézetis srác is, akivel felnőtt. Meg van győződve arról, hogy a gazdagsághoz vezető út egyszerű: azt kell csinálni, amiben a legjobb vagy. És ő abban a legjobb, hogy átver és kirabol másokat. Kezdetben csúnya, magányos nőket, amíg nem találkozik egy hasonlóan manipulatív ellenféllel – hogy mi sül ki ebből, a film végén kiderül. 

#3. Gázláng (Gaslight)

IMDB: 7.8/10

„Fényes nappal, egész nap álmodsz, Paula!”

A mentális abúzus egy nagyon súlyos formája az, amikor az áldozatot megfosztják a saját valóságától: ez a gázláng-effektus (angolul gaslighting). Sokan nem tudják, de az elnevezés egy magyar származású amerikai filmrendező, George Cukor 1944-ben bemutatott, Gázláng című filmjéből ered.

Paula (Ingrid Bergman) és Gregory Londonba költözik, abba a házba, ahol évekkel ezelőtt Paula nagynénje, a híres énekesnő gyilkosság áldozata lett. A házban különös dolgok történnek, tárgyak tűnnek el, furcsa zajokat hallani, a gázlámpák fénye hol elhalványodik, hol felerősödik. 

Ez persze nem egy szellem műve, hanem Gregoryé, aki olyan mesterien játssza ki feleségét, hogy Paula maga is azt hiszi, megőrült. Annyira elveszti a valóságérzékelését és az önmagába vetett hitét, hogy férje nélkül döntéseket sem képes hozni.

#4. A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley)

IMDB: 7.4/10

„Mindig is úgy gondoltam, hogy sokkal jobb lenne egy hamis valakinek lenni, mint egy igazi senkinek.”

Az ’50-es évek Amerikájában Tom Ripley (Matt Damon) ellop egy Princeton-zakót, hogy zongoristaként felléphessen egy előkelő partin. Amikor a zakót látva egy gazdag hajómágnás megkérdezi tőle, hogy ismeri-e a fiát, aki szintén oda járt, Ripley hirtelen ötlettől vezérelve igent mond.

Tom egy szegény, de nagyon különleges New York-i fiatalember: kivételes tehetsége van mások utánzásában és személyiségének lenyúlásában. Ő a klasszikus kaméleon: bárhova sikerrel befészkeli magát, és felveszi mások személyazonosságát. 

A baj csak annyi, hogy idővel a hazugságok olyan bonyolult hálójába keveredik, hogy minden trükköt be kell vetnie, hogy meneküljön a csapdából…

#5. Köszönjük, hogy rágyújtott! (Thank You for Smoking)

IMDB: 7.5/10

„Michael Jordan kosarazik, Charles Manson gyilkol, és én beszélek”.

Nick (Aaron Eckhart) jóképű, elvált, karrierista édesapa. Ő a füst fenegyereke, a nikotin koronázatlan királya, az új Mephisto: a dohányipari cégek lobbistájaként győz meg embereket arról, hogy a dohányzásnak nincsenek mellékhatásai. Teszi ezt egy olyan iparágban, ahol 1200 ember hal bele a cigarettázásba naponta. 

Nick még ellenségei szerint is messze a legjobb a szakmájában. A csúsztatás nagymestere, aki bármikor képes elhárítani az ellene irányuló támadásokat, és változatos manipulációs eszközökkel vág vissza. Most mégis úgy tűnik, mintha összeesküdtek volna ellene…

#6. Reklámőrültek (Mad Men)

IMDB: 8.7/10

„Az embereknek annyira szükségük van arra, hogy megmondják nekik, mit csináljanak, hogy bárkire hallgatnak.”

Az 1960-as évek Amerikája a nagy lehetőségek és a nagy változások időszaka volt. A sorozat főszereplője, Don Draper (Jon Hamm) kiváló példája annak, hogy az intrikák, trükkök és az emberek befolyásolásának képessége segítségével hogyan válhat egy kétes múltú karakterből sikeres topmenedzser. 

Don klasszikus machiavellista: a sikerét mindenki más elé helyezi, és bűntudat nélkül fordít a saját javára minden helyzetet. 

#7. Tőzsdecápák (Wall Street)

IMDB: 7.3/10

„Az boldogul, aki ravasz, becsvágyó, és nem érzelgős.”

A bennfentes kereskedésből meggazdagodó Gekko (Michael Douglas) gátlástalan tőzsdés, aki szerint a világon pénzért bármi megvásárolható. Egyetlen dolog motiválja: a még több pénz.

Szentül meg van győződve róla, hogy a mohó vágy evolúciósan helyénvaló, ezért akár törvényeken átlépve, bűntudat nélkül gázol át bárkin, hogy elérje céljait. 

Még azt a fiatal, nagyra törő alkalmazottját is átveri és kihasználja, akiben egykori önmagát látta viszont…

#8. Legbelső félelem (Primal Fear)

IMDB: 7.7/10

„– És mi van az igazsággal? 

– Igazság? Hogy érti? 

– Nem tudom, hány féle értelmezés van. Maga szerint csak egy?

– Tudja mit, igaza van. Egy értelmezés számít. Az enyém, amit az esküdtek fejébe táplálok. Nevezheti ezt másképp is. Az igazság illúziójának, ha akarja.”

Martin Vail (Richard Gere) nagymenő védőügyvéd, aki az ellenségei szerint rosszabb, mint a bűnözők, akiket képvisel. Elvállalja egy tinédzser védelmét, aki állítólag feldarabolta a chicagói érseket. Persze ezt nem emberbaráti szeretetből teszi, hanem mert címlapra akar kerülni. 

Aaron (Edward Norton) ártatlan kinézetű és megjelenésű ministránsfiú, akit azzal vádolnak, hogy előre kitervelten elkövetett egy gyilkosságot, méghozzá a lehető legbrutálisabb módon. Aaron beismeri, hogy a tett helyszínén volt a gyilkosság idején, de azt állítja, hogy más is volt a szobában, és hogy nem emlékszik a történtekre. Az állam holtan akarja látni, és ha Vail nem segít neki, akkor nem kérdés, hogy ki is fogják végezni.

Az viszont kérdés, hogy ki kit használ fel a saját érdekében…

#9. A sötét lovag (The Dark Knight)

IMDB: 9.0/10

„– Azt hiszi, akkor is kap belőle, ha kimarad az egészből?

– Ezért hívják Jokernek.”

Heath Ledger Jokere bonyolult és kiszámíthatatlan karakter: manipulatív, gátlástalan gyilkos, akiről még azt sem lehet tudni, hogy mikor mond igazat. Nem lehet lefizetni, nem hat rá a józan ész – egy dolog érdekli, hogy lángba borítsa Gothamet. 

Ehhez minden terve mögött jól kitalált manipuláció van. Ellenfelei az irányítására szörnyű dolgokat követnek el, és amikor rájönnek, hogy tévedtek, felcsendül a jól ismert nevetés: „Miért kell annyira átkozottul komolynak lenni?”

#10.  Amikor a farok csóválja… (Wag the Dog)

IMDB: 7.1/10

„Miért a kutya csóválja a farkát? Mert a kutya erősebb, mint a farok. Ha a farok lenne okosabb, akkor a farok csóválná a kutyát”.

Ha háborúról beszélnek a tévében, az tényleg létezik?

A választások hajrájában az Egyesült Államok elnöke hatalmas szexuális botrányba keveredik, ami végképp tönkreteszi az esélyeit. 

Ezért tanácsadója egy hollywoodi producerrel karöltve kitalál egy „kacsát" albán terroristák egy csoportjának fenyegetéséről – és Amerika máris egy kitalált háborúban harcol.

Hogy milyen egy tökéletes átverés, ami valódinak látszik, az a film végére kiderül!

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!