A toxikus munkatársak 8 fajtája | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

A toxikus munkatársak 8 fajtája

Munkahelyi „rosszarckerülő technikák”, azaz hogyan csökkentsd az interakcióidat az olyan toxikus kollégákkal, akik elől nem tudsz csak úgy elmenekülni.

cover-new-5f3a59b76526c971468584-6349154dd54ae012373258-min-647de24536f54136892724.jpg

 Minden csapatban lehetnek demotiváló emberek, akik elrontják a hangulatot, kibeszélnek másokat, vagy akadályozzák a közös munkát. Az is előfordulhat, hogy időnként agresszív, sértő módon fejezik ki a véleményüket. Őket hívjuk „toxikusnak” – és nem véletlenül: valóban olyan, mintha „megmérgeznék” a körülöttük lévőket: rontják a dolgozók teljesítményét és közérzetét is. 

Ez a 8 jel segíthet abban, hogy felismerd, ha egy ilyen toxikus kollégával akadt dolgod. Miként kezeld az ilyen embereket, hogyan viseld el őket, hogyan szállj szembe velük – és mit tegyél, ha a toxikus kolléga te magad vagy?

Hogyan hatnak a mérgező alkalmazottak egy vállalatra?

2015-ben Dylan Minor, a Harvard Business School professzora és Michael Houseman, a Cornerstone OnDemand igazgatója megvizsgálta a mérgező alkalmazottak vállalatra gyakorolt ​​negatív hatását. 11 céget, 2882 munkacsoportot és 58 542 alkalmazottat vizsgáltak a kutatás során.

Arra jutottak, hogy minden csapatban vannak toxikus dolgozók és „szupersztárok" is. Az utóbbiak a toxikus kollégák ellentétei: ők a legproduktívabbak, akik az összes alkalmazott 1%-át teszik ki. Annyira hasznosak a cégnek, hogy nélkülük további szakembereket kellene felvenni az azonos szintű termelékenység eléréséhez.

Dylan Mayor és Michael Houseman számításai szerint a legproduktívabb csapattag átlagosan évi 5000 dollár nyereséget termel a cégnek, a toxikus pedig 12 500 dolláros veszteséget. 

Tehát egy toxikus munkatárs alkalmazásának költsége kétszer annyiba kerül a cégnek, mint a legcsodálatosabb alkalmazott munkájának haszna.

Az okozott károk széles skálán mozognak: megrendülő bizalom, csökkenő motiváltság és kreativitás, kisebb ötletelési hajlandóság, több lógás. A munkahelyi „seggfejek” a „célszemély” fizikai és mentális egészségét is tönkreteszik: szorongást, depressziót, alvásproblémákat és magas vérnyomást is okozhatnak. 

A kutatások egyértelműen dokumentálták, hogy:

  • Rosszabbul teljesítenek azok az alkalmazottak, akiknek egy toxikus kollégával kell együtt dolgozni.
  • Közel a felük inkább korán távozik a munkából, hogy elkerülje kellemetlen kollégáit. 
  • 38%-uk azért nem dolgozik teljes kapacitással, mert elbátortanalítja a mérgező kollégák kritikája.
  • 25%-uk vallotta azt, hogy a rossz munkahelyi légkör befolyásolja az ügyfelekkel való kommunikációt, és konfliktusokat gerjeszt. 
  • 12% pedig egyenesen olajra lépett, azaz felmondott toxikus kollégai miatt.

Érdemes azért meggyőződni róla, hogy nem egy  „gyökérrel” dolgozol-e együtt, akit egyszerűen nem kedvelsz, hanem egy igazán mérgező kollégával, azaz „okleveles seggfejjel”, aki ismétlődően rosszul bánik másokkal, ahogy Robert Sutton, a Stanford Egyetem professzora fejti ki híres, A seggfejmentesség elve. Hogyan építsük ki a civilizált munkahelyet, és hogyan éljük túl a hiányát? című könyvében

Kedvezőtlen körülmények hatására mindannyian tudunk néha „átmeneti seggfejek” lenni: amikor rossz napunk van, kimerültek vagyunk, problémák merülnek fel a munka során, vagy csak egyszerűen nem jön ki jól a lépés. De az „okleveles seggfejektől", azaz az állandó negatív befolyással rendelkező emberektől jobb távol maradni. 

Hogyan lehet felismerni ezeket a mérgező embereket?

A diszfunkcionális viselkedés többféleképpen megnyilvánulhat: vannak, akik mindenkit kibeszélnek, mások túl sokat követelnek, és megint mások pedig állandóan panaszkodnak. 

Ezeknek a toxikus emberekek 8 típusa van. Elmondjuk, milyen jelek segítenek a toxikus emberek azonosításában, és tippeket is adunk a „seggfejekkel” való munka túléléséhez, hogy mérsékelni tudd a neked vagy másoknak okozott kárt. 

A Szabotőr

A Szabotőr folyamatosan elégedetlen valamivel: a feladatokkal, az ügyfelekkel, a fizetéssel, a vezetőséggel vagy a kollégákkal. Minden ötletet kapásból leszól, a szabályokat pedig sosem tartja be. A Szabotőr sosem lesz a cég „védőügyvédje”: minden, amit a munkahelyéről mond, kizárólag negatívum. 

A Munkamániás

A Munkamániás a hét minden napján, 24 órában dolgozik: esténként bent marad az irodában, hétvégén, sőt szabadságon is dolgozik. És előszeretettel szól be azoknak a kollégáknak, akik a munkanap végén elhagyják az irodát.

Az Áldozat

Ezek az emberek úgy érzik, hogy nem becsülik meg őket eléggé, rosszul bánnak velük, és általában mindenki igazságtalanul kritizálja őket. Általában túlérzékenyek, és minden bolhából elefántot csinálnak. Folyamatosan az egészségükre panaszkodnak, és kifogásokat találnak személyes kudarcaikra – emiatt rossz csapatjátékosok. 

A Pletykás

A furmánykodó Pletykást kizárólag az intrika foglalkoztatja, és aljas dolgokat terjeszt kollégáiról. Minden hírről értesül, vagy a saját verzióját terjeszti róla. Ő az, aki szándékosan konfliktusokat provokál, megtéveszt, és manipulál. Gyakran ők azok, akik a leggyorsabban jutnak előre a vállalati ranglétrán.

A Mini főnök

Folyamatosan belemászik mások dolgába, felesleges tanácsokkal lát el mindenkit – elvégre ő jobban tudja, mi a helyes. A basáskodó Mini főnök megalkotja maga körül a cég legfontosabb és legértékesebb munkatársának a képét, annak ellenére, hogy ez koránt sincs így. Általában ezek azok az emberek, akik a leghosszabb ideje dolgoznak a cégnél, és már nem fejlődnek szakmailag, de fontosabbnak gondolják magukat a többieknél. 

A Kritikus

Az ilyen munkatárs jellemzően túl magas elvárásokat támaszt kollégái felé, folyamatosan kritizál mindenkit, és visszajelzést ad akkor is, ha senki nem kérte. Ritkán dicséri meg az alkalmazottait, lekicsinyli, vagy figyelmen kívül hagyja mások érdemeit, és gyakran panaszkodik a vezetőségnek csapattársairól. A személyes határok pedig nem léteznek számára, nemcsak a kollégák szakmai eredményeit szólja le, hanem akár a megjelenésüket vagy a magánéletüket is. 

A Lusta 

Folyamatosan kerüli a munkát, és csak a határidő elteltével ad le feladatokat. Személyes ügyeket intéz az irodában, és kivonja magát a közös munkából. Az intelligensebb Lusták idővel megtanulják, hogy a feladataikat másokra delegálják át. Ez azt a látszatot kelti, hogy dolgoznak, bár valójában semmi hasznuk.

Az Agresszor

A bántalmazó hajlamú, másokat lealacsonyító Agresszor terrorizálja kollégáit: passzív-agresszív módon fejezi ki véleményét, és implicit sértésekkel, manipulációval, a másik semmibevételével, vagy látványos nehezteléssel gyötri áldozatait. Némelyikük pedig nyíltan sérteget, felemeli a hangját, és tiszteletlen társai érzéseivel szemben. 

Hogyan dolgozz toxikus emberekkel?

Ha te vagy a HR-es

Ha észreveszed ezeket a jeleket, akkor figyelmet kell fordítanod az óvintézkedések kidolgozására és alkalmazására. 

Ismerd meg a jelentkező valódi motivációját! Tegyél fel nyitott kérdéseket, és ne csak azt figyeld meg, mit mond az illető, hanem azt is, hogyan teszi.

A nem verbális jelzések sokat elárulnak arról, hogy őszinte-e. Például egy személy, aki igazat mond, nyitott testtartásban ül, és az érzelmei természetesek vagy semlegesek. Ha a jelentkező nem néz a szemedbe, nyugtalanul ül, zárt pózokat vesz fel, például keresztbe teszi a karját és a lábát, akkor lehet, hogy nem mond igazat.

Tanulmányozd a korábbi munkáit: milyen gyakran váltott munkahelyet, milyen ajánlásokat kapott korábbi munkáltatótól. Esetleg keress rá a közösségi oldalakon – így képet kaphatsz arról, hogyan kommunikál másokkal.

Figyeld a próbaidőszak alatt: hogyan kommunikál a kollégákkal, milyen gyorsan alkalmazkodik a csapathoz, milyen pozíciót foglal el, és hogyan reagál a kritikákra. A mérgező kommunikáció kívülről azonnal észrevehető lesz.

Ha vezető vagy

Értsd meg, hogy egy mérgező személy negatív hatása „semlegesíti” a jó alkalmazottak előnyeit. Még akkor is, ha egy alkalmazott produktívnak tűnik, sok munkát végez, és mindig jól csinálja, a csapat légkörére gyakorolt ​​negatív hatása megakadályozza, hogy mások teljes odaadással dolgozhassanak. Érdemes felmérni, hogy mekkora kárt okoznak,  vagy akár még azt is, hogy meg kell-e szabadulni ezektől az alkalmazottaktól.

Ha kolléga vagy

Húzz szigorú határokat: mutasd meg, hogyan lehet veled  kommunikálni, és hogyan nem; milyen témákról lehet beszélni, és melyekről nem szeretnél. Állj ki magadért, ha a Kritikustól sértéseket kell elszenvedned,  mondd, hogy nem szeretnéd meghallgatni a nyafogást, ha az Áldozattal dolgozol, és mondd el a Pletykásnak, hogy neked nincs kedved más embereket leszólni vagy kibeszélni. 

Keress támogatást! Egy mérgező személy gyakran vált ki kellemetlen érzelmeket. Ha van kivel megosztanod őket, csökkeni fog a negatív hatásuk. Őrizd meg a hidegvéredet! Ha egy toxikus kollégának nem sikerül érzelmeket kiváltania, néhány próbálkozás után beletörődik, felhagy az inzultálással, és más áldozatot választ magának. Tedd a dolgod, és ne hagyd, hogy manipuláljon.

Mi van akkor, ha te vagy a toxikus személy?

Ahogy Robert Sutton javasolja könyvében, „ne siess másokat seggfejnek bélyegezni, magadra viszont hamar nyomd rá a bélyeget!” Ha észben tartod ezt, kevésbé fenyeget a veszély, hogy elhamarkodottan ítélsz, és áldozatul esel az első benyomásaidnak.

Sokszor nem vesszük észre saját gyengeségeinket, hibáinkat, vagy elbagatellizáljuk azokat. Így aztán hajlamosak vagyunk másokat okolni a problémáinkért.

Ha azt veszed észre, hogy a kollégák kerülik a veled való kommunikációt és a személyes találkozókat, és nem szívesen vesznek részt közös projektekben, akkor lehet, hogy te vagy a „gyökér”, és te is a probléma része vagy. 

Vizsgáld meg alaposan a viselkedésed! Túl sokat panaszkodsz? Vagy éppen ellenkezőleg, mindenkit leszólsz, állandóan kérkedsz, és csak magadról beszélsz? Esetleg nem vagy elég együttérző, és nem hallgatod meg a kollégáidat, ha problémájuk van? 

A tudatosság már fél siker. Kérj kollégáidtól és feletteseidtől őszinte visszajelzést – ez jó mércéje lehet annak, hogy mennyire vagy „seggfej”. Figyelj önmagadra és a viselkedésedre, kommunikálj tudatosabban, és ismered meg mások nézőpontját is! 

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!