LABA Tartalomgyár

Ezért állíts magad elé világos karriercélokat!

Elmondjuk, mi a jó cél 3 legfőbb ismérve – és azt is, hogy hogyan segíthet az elérésében az úgynevezett Aranykör

blog-post-44-62ac73a9ef39a529748453.jpg

Talán már lecsengőben van, de egy időben nagy divat volt úgy feltüntetni a különböző tech startupok vagy éppen a közismert self-made személyek sikereit, mintha azok egyik napról a másikra pottyantak volna az elkövetőik ölébe. Szerencsére az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerül ezen sikerek háttere is, amely általában nem más, mint a tűpontos célállítás és az ezen célokért végzett kőkemény, sokszor akár éveken átívelő kitartó munka. A siker tehát a nulladik lépésnél, azaz a célállításnál kezdődik.

A jó cél 3 ismérve

A pontos, precíz célállítás mondhatni fél siker. A megvalósulásért jó eséllyel induló célnak az alábbi követelményeknek kell megfelelnie.

#Írásban van rögzítve

Méghozzá tömör formában. A precíz, világos, kompakt megfogalmazásnak nagy hasznát veszed, amikor rendszeresen(!) átolvasod a céljadat. A célok elérésének egyik kulcsa ugyanis az, hogy rendszeresen felülvizsgálod a haladásod és természetesen a céljaid – ez azonban nehézkesen menne, ha egy kisregényt kellene újra és újra átböngészned.

#Motiváló a megfogalmazás

A jó cél egy pozitív állítás jelen időben, egyes szám első személyben megfogalmazva. Az E/1 forma és a jelen idő motiválólag hat, hiszen azt az érzetet kelti, hogy már megtörtént ez a változás – így amikor kimondod (vagy rágondolsz), már-már magad elé is képzeled ezt az új állapotot. Hasonló a szerepe a pozitív megfogalmazásnak is: sokkal könnyebb ráhangolódni arra egy magabiztos, pozitív töltetű célra, mint egy olyanra, ami tiltással kezdődik (pl. nem eszem édességet) – utóbbi magában hordozza a lemondást, így sokkal kevésbé motiváló.

#Összhangban áll a miérteddel

A céljaink megvalósítása során rengeteg belső és külső akadályba ütközünk, amelyek leküzdéséhez – a tévhittel ellentétben – elsősorban nem akaraterőre van szükség, hanem legfőképpen kőkemény motivációra. A motivációt pedig többek között az alábbi tényezők jelentik:

Nagyon gyakran előfordul, hogy egy-egy célt végül azért nem teljesítünk, mert nem érezzük magunkénak. Ha egy cél azért lett cél, mert valaki – legyen az a családod, a párod, a főnököd vagy a társadalom – elvárja tőled, akkor nincs meg a belső motivációd, vagyis az egyik legfőbb ütőkártyád a célod eléréséhez; így nem csoda, ha kudarcra van ítélve a dolog. A célod tehát legyen a sajátod: a saját preferenciáidat, értékeidet, prioritásaidat, álmaidat valósítsa meg.

A miért tehát egy motiváló varázsszó a célok eléréséért folytatott küzdelemben. Ha sikerül megfogalmaznod az igazi(!) okot, amiért el szeretnéd érni ezt a célt, akkor a napi döntéshozásban (csináljam? ne csináljam? annyi minden másra kéne még idő! most nincs kedvem! stb.) elég csak a csendesen megbúvó, ám annál erőteljesebb miértre gondolnod, hogy ismét megerősítsd magadban a tetterőt, és tisztán lásd az utat magad előtt.

Az aranykör

Simon Sinek, a miért-elmélet atyja az alábbi ábrával, az úgynevezett aranykörrel magyarázza, miként kellene megközelítenünk a céljainkat a motivációnkon keresztül:

A legtöbben kívülről befelé haladva gondoljuk át, tesszük meg és kommunikáljuk (mit–hogyan–miért). Jön egy teendő vagy lehetőség (mit), amibe sokszor gondolkodás vagy különösebb indoklás nélkül vágunk bele – mert azt mondta valaki, mert megszoktuk, mert logikusnak tűnik... Ám gyakran csak a felszínen futtatjuk meg a feladat indokoltságát, és robotpilóta üzemben már lépünk is a hogyanra, a miért kérdésig el sem jutunk.

A tudatos emberek azonban másképp járnak el, Sinek szerint ők az aranykörben belülről kifelé haladva gondolkodnak, cselekszenek és kommunikálnak (miért–hogyan–mit). A miért megfogalmazása tehát a célállítás alapja, s ezt követheti majd a hogyan (konkrétan hogyan jutok majd el a célomig) és a mit (mi a következő lépés).

A miért nélkül nincs meg az az alap, amire építkezhetünk; nem tudjuk megállapítani, hogy a célok, amelyeket hosszú, közép vagy rövid távon kitűztünk, valódi célok-e, valódi hatással vannak-e a világ(unk)ra, esetleg csak jól hangzó szlogenek, időrabló pótcselekvések. A miért nélkül a célállítás gyakorlatilag sötétben való tapogatózás, hiszen lehetőségek és feladatok tucatjai közül választhatunk, ám a miért egyértelműen választóvonalat húz a fontos és az értelmetlen (de legalábbis jelenleg nem aktuális) célok közé.

Ahogy Sinek fogalmaz:

SMART-osíts!

A SMART egy betűszó, amely a fentieken túl újabb öt céltulajdonságot hordoz magában. A SMART cél:

Konkrét (Specific)

Mit akarsz elérni? Hogyan fogod elérni? Mikor mondhatod ki, hogy sikerrel jártál? A leírás legyen minél pontosabb; bizonytalanságnak, ködösítésnek helye nincs!

Mérhető (Measurable)

Ahhoz, hogy a haladásoddal tisztában légy, mérned kell azt – ehhez azonban ki kell gondolnod, mi az a mérőszám vagy mértékegység, amely a célod haladását a legjobban mutatja. Mennyi? Hány? – ezekre a kérdésekre is adj választ a célod megfogalmazásakor. A konkrét értékek később a tervezés során is segítségedre lesznek.

Megvalósítható (Achievable)

A célodnak megvalósíthatónak kell lennie, különben 1) nem sikerül – kudarc 2) tudod, hogy nem fog sikerülni – demoralizáló 3) ennek ellenére mégis megkísérled – stressz 4) vagy bele sem kezdesz – így meg nem sok értelme van. Ugyanakkor nem árt, ha a célod némi kihívást is rejt magában; a túl könnyen elérhető cél nem valami motiváló. Csak olyan célt válassz, amiért aktívan tenni tudsz, azaz a te hatásköröd. Vedd figyelembe a körülményeidet, a korlátaidat, illetve az út mentén nagy valószínűséggel felmerülő akadályokat – így is megvalósíthatónak kell lennie a célodnak. A korlátok és akadályok ne riasszanak el, amennyiben látsz reális esélyt arra nézve, hogy le tudod küzdeni őket!

Releváns (Relevant)

Más szóval jelentősége van számodra. Valamilyen számodra fontos érték vagy életcél irányába mutat, valamint a mögöttes motivációra valós megoldást nyújt. Gondold át: a célod ebben a formában megoldás a miértedre?

Időben behatárolt (Time-bound)

Azaz: lennie kell egy határidőnek, a teljes célra és a részcélokra nézve is. 

Nézd át a célod a SMART-szempontok szerint, és egészítsd ki, pontosítsd a célod, ahol szükséges. Ha a célod nem megvalósítható vagy számodra nem releváns, akkor felejtsd el. Csak fölösleges frusztrációkat szül. Ha a célod időben nem behatárolható (például mert egy állandó célról van szó), akkor csak az elkövetkező időszakra, például az idei évre vonatkoztasd a célt. Ha a célod nem konkrét és/vagy nem mérhető, akkor addig kell formáznod a célt, míg az nem lesz – különben nem fogod megvalósítani.

Egy motiváló, írásban rögzített SMART-cél, ami összhangban áll a miérteddel – ez tehát a sikerhez vezető út első lépése. A második és az összes későbbi lépés erre az elsőre fog épülni, érdemes tehát rászánni az időt és az energiát.

Oldalunk sütiket (cookie-kat) használ a weboldal megfelelő működtetése, elemzése és használatának megkönnyítése érdekében. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el az Adatkezelési szabályzatunkat és Adatkezelési tájékoztatónkat.