Miért nem jó motivációs cél az, hogy „jövőre több pénzt keressek”? | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Miért nem jó motivációs cél az, hogy „jövőre több pénzt keressek”?

Van valamink, amit csak akkor veszünk észre, ha éppen elfogyott – ez a belső motiváció.

cover-1-64536a4151e1a313308153.png

A motiváció minden munkavállaló és minden vállalkozás életében olyan fontos, mint a levegő. Leggyakrabban mégis akkor beszélünk róla, amikor épp a hiányától szenvedünk. A munka világa mellett a motivációt leggyakrabban a tanulás, karrier, egészséges életmód kapcsán említik, de a pontos jelentéséről, fajtáiról és fejlesztéséről már kevesebb szó esik.

A motiváció jelentése: pszichológiai értelemben a motiváció az a belső tudati állapot, ami egy meghatározott viselkedésre ösztönöz bennünket. Tágabb értelemben azonban megkülönböztetünk külső és belső motivációt is.

A motiváció fajtái

  • Külső motiváció

    A külső motiváció az az állapot, amikor valamilyen külső tényező hatása miatt cselekszünk. Ilyen tényező lehet a jutalom, a büntetés, az elismerés, a dicséret, pénzügyi vagy egyéb anyagi előnyök. Vagyis a motiváció ebben az esetben nem belső érdeklődésből fakad, hanem egy tőlünk kívülálló tényezőtől függ.

    A külső motiváció lehet hatékony eszköz egy egyén vagy egy teljes szervezet számára is, hogy elérjük a kitűzött célokat, de általában nem hoz tartós és hosszú távú eredményeket. Azok, akik csak külső motivációval rendelkeznek, általában csak akkor teljesítenek jól, ha az a külső jutalom jelen van és elérhető. A cselekvéshez nem kötődik belső érdeklődés, nem okoz nekik örömet vagy megelégedést.
  • Belső motiváció

    A belső motiváció azt az állapotot jelenti, amikor saját érdeklődésünk, saját célunk, kíváncsiságunk vagy a cselekvés által kiváltott elégedettség és öröm az, ami ösztönöz, hogy valamit elérjünk. Az ilyen motiváció nem függ külső jutalmaktól, nem az elismerés, a dicséret vagy a pénz hajt bennünket, hanem a saját belső énünk és szükségleteink.

    A belső motiváció segít a teljesítményünk maximalizálásában, a hatékonyságunk növelésében, általa könnyebb kitartani a nehéz helyzetekben. Azok, akiket a belső motivációjuk irányít, általában élvezik azt, amit csinálnak ezáltal képesek a folyamatos fejlődésre és tanulásra.

Fontos megérteni, hogy a külső és a belső motiváció nem egymástól függetlenül kialakult két dolog, nem két egymással ellentétes pólus. Sokkal inkább két egymáshoz kapcsolódó terület. Nagyon sokszor megesik, hogy valami a külső motiváció hatására indul el, de ahogy elkezdjük élvezni, szeretni azt, amit csinálunk, úgy alakul ki a saját belső motivációnk. Az ideális helyzet az, amikor mindkét típusú motiváció hajt bennünket, ez vezet a legnagyobb fokú elégedettséghez.

Kapcsolódó kurzusok:

Külső motivációs eszközök a munkahelyen

A legtöbb külső motivációs példával a munkánk során találkozunk, ahol a vezetők általában kifejezetten figyelnek a megfelelő motivációs csomag megteremtésén. A leggyakoribb külső motivációs eszközök a:

  • pénzügyi jutalmak,
  • előléptetési lehetőségek,
  • elismerés és dicséret,
  • ajándékok, díjak.

Ugyanakkor van a külső motivációnak egy alternatív kategorizálása, ahol a kevésbé egyértelmű és kézzelfogható eszközökről beszélhetünk:

  • Kitűzött célok:

    Mindenkinek szüksége van célokra ahhoz, hogy dolgozni, haladni tudjon. Ha ezek a célok egyértelműek és elérhetők, az cselekvésre ösztönöz minket. Ha pedig ezeket a célokat időről időre felülvizsgáljuk, akkor egyértelműen látható az előrehaladás, ami szintén motiválóan hat.
  • Pozitív megerősítés:

    A pozitív visszajelzés nem egyenlő a dicsérettel. Sokszor az is elég a motiváció fenntartásához, ha megerősítést kapunk arról, jó irányba haladunk, mások látják és elismerik az erőfeszítéseinket, amit egy-egy feladat érdekében teszünk.
  • Fejlődési lehetőségek:

    Sokak szerint az egyik legfontosabb motivációs tényező, ha látjuk a lehetőséget a fejlődésre, a tanulásra, az előrelépésre. Gondoljunk bele, hogyan végeznénk el egy olyan feladatot, ahol nap mint nap ugyanazt kell csinálnunk, és pontosan tudjuk, hogy 5-10 vagy 20 év múlva is ugyanezt és ugyanígy kell majd csinálni. És hogyan dolgoznánk akkor, ha azt látnánk, hogy kemény munkával előre juthatunk, új feladatokat, új kihívásokat kaphatunk. Melyik esetben lennénk motiváltabbak?
  • Szociális, társadalmi kapcsolatok:

    Az ember társas lény. Mindenkire pozitívan hat, ha úgy érzi, fontos része a társadalomnak és a környezete támogatja. Ezért nagyon fontos, hogy a munkahelyen is olyan közösséget alakítsunk ki, amely biztosítja a szükséges társadalmi és társas kapcsolatokat.

Fontos megjegyezni, hogy nincs módszer, ami mindenhol beválik. Minden ember más, mindenkire más és más eszközök más és más arányban hatnak. Ugyanakkor a külső motiváció önmagában nem elég. Bár a külső motivációs tényezők fontosak a munkahelyi teljesítmény fokozásához, a belső motiváció – azaz az adott munka iránti szenvedély, az elvégzett munka okozta elégedettség érzése – alakíthat ki hosszú távú elköteleződést. Ezért minden munkáltatónak törekednie kell arra, hogy egyensúlyt teremtsen a külső és a belső motivációs tényezők között.

Ajánlott cikk:

img-63f635e116bc1428346113-min-6409b9d611fed439946183.jpg

6 employer branding kihívás, amivel minden cég szembenéz

Olvass tovább

A belső motiváció fejlesztése

A belső motiváció, ahogy az elnevezés is jelzi, belülről fakad. Ez nem jelenti azonban azt, hogy néha nem ütközik akadályokba és nem kell tennünk semmit a fejlesztéséért. Ha az adott tevékenységet azért végezzük, mert érdekel minket, élvezzük, fontosnak vagy érdekesnek tartjuk, az nagyobb hatékonyságot és hosszabb távú elköteleződést eredményez. Ez azonban nem mindig jön magától. Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan fejleszthető a saját belső motivációnk:

#1. Tűzzünk ki célokat!
Írjunk egy listát azokról a dolgokról, amit el szeretnénk érni. Ezek legyenek konkrétak, kézzelfoghatók és belátható időn belül elérhetők. A „sok pénzt fogok keresni” így nem egy jó cél, de az, hogy „3 hónap múlva megpályázok egy magasabb pozíciót” vagy „év végéig megtanulok alapszinten spanyolul” már jó kiindulási alap.

#2. Keressünk választ a MIÉRT?-ekre
Tudjuk, hogy az egyik cselekvés miért okoz örömöt, a másik pedig miért nem? Értjük, hogy egy-egy helyzetben mi motivál minket? A MIÉRT?-ekre adott válaszok segítenek felismerni saját belső motivációnkat. 

#3. Töltsd fel az energiatartalékokat!
Az egészséges életmód, a rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás, a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés segít a megfelelő energiaszint fenntartásában és a motiváció javításában. Hiszen, ha jól érzed magad a bőrödben, akkor szívesebben csinálsz bármit.

#4. Keresd az inspirációt!
Legyen az egy jó könyv, egy cikk, egy podcast, egy videó vagy egy beszélgetés – az inspiráció jöhet bárhonnan. Ne várj, míg a múzsa homlokon csókol, keresd tudatosan azokat a tartalmakat, amik cselekvésre ösztönöznek.

#5. Találd meg az örömöt a feladatokban!
Pozitív visszajelzést nem csak kívülről várhatunk. Egy-egy sikeres feladat után tegyük fel magunknak a kérdést, hogy érezzük magunkat, mi volt a munkában, amit élveztünk, mi okozott örömet. Ez segít majd az újabb feladatoknál is megtalálni ugyanezt.

#6. Keresd a kihívásokat!
Az új feladatokkal új dolgokat tanulunk, amivel folyamatosan fejlődünk. Az így elsajátított új készségek és kompetenciák visznek majd előre az újabb és újabb sikeres feladatok felé.

#7. Ne félj segítséget kérni!
Sose érezd magad rosszul, ha segítségre van szükséged egy feladat elvégzésében. Senki sem tökéletes és mindentudó, a támogatás, az együttműködés mindenkire jótékonyan hat. Gondolj arra, hogy ma te kérsz segítséget, de holnap lehet, hogy te leszel az, aki segít.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!