Könnyebb vagy nehezebb árat emelni, ha azt éljük meg, hogy minden drágul? | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Könnyebb vagy nehezebb árat emelni, ha azt éljük meg, hogy minden drágul?

El lehet bújni az infláció mögé, de ha ugyanannyit tudunk adni, mint a versenytársaink, akkor óvatosabban lehet csak drágítani. Bizonyos termékeket azonban furcsa lenne, ha túl olcsón adnának.

cover-1x-66f676780e78a473709079.webp

„Mosószer egy vagyon / marhahús egy vagyon / albérlet egy vagyon / értitek ezt? Nem nagyon” – ábrázolta a mindannyiunk által szinte mindenütt átélt beszélgetéseket a Bëlga egyik 2021-es száma. Azóta idén augusztusban már csak 3,4 százalékos volt a hazai infláció, amely bár a negyedik legmagasabb az EU-ban, még mindig elég jó ahhoz képest, hogy 2023-ban ugyanebben a hónapban 16,4 százalék volt a pénzromlás mértéke. (Ez persze nem azt jelenti, hogy az árak alacsonyabbak lettek, csak a drágulás mértéke enyhült mostanra.) Az elmúlt időszakban megtapasztalt elszálló árak mellett sokak szerint a vállalatok azt is könnyebben megússzák, ha nem csak a megugró költségeiket szeretnék kompenzálni, hanem a helyzetet kihasználva magasabb profitra hajtanak. Elvégre könnyebb drágítani, ha mindenki megteszi.

„Ez abszolút benne van a vállalatok árazási politikájában. A pénzügyi év tervezésekor sok más tényező mellett nézik a versenytársakat, más szektorok szereplőit és a saját beszállítóikat, hogy a következő évben van-e áremelési szándékuk és ha azt látják, hogy van, akkor ők is inkább hozzányúlnak az áraikhoz” – magyarázza Tüzes Imre. Üzletfejlesztési képzésünk előadója, aki jelenleg a – prémium csomagjában egyes Laba-képzések árából is kedvezményt nyújtó – Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója hozzáteszi: „biztos benne van az a percepció a fejekben, hogy ha az árindex magas, a vásárlói kosár értéke nő, akkor azt vélhetjük, hogy könnyebben át fog menni, hiszen nem kell annyira indokolni az áremelést.

Ráadásul például az alapvető élelmiszereket azért sem sújtja annyira a keresletcsökkenés, mint más termékeket, mert egyszerűen ennünk muszáj. Nekik még könnyebb beállni a sorba és akkor is árat emelni, ha nem például a kiesett keresletet kell ellenpontozni. Persze a dráguló alapanyagok és a növekvő bérek őket is érintik. „Egy ponton el kell dönteni, mi fáj jobban: házon belül racionalizálod a költségeket vagy az áraidba építed be a kieséseket. Ez már nem kapzsiság, hanem szükségszerűség – és nagy gondolkodásra kényszerít cégeket arra vonatkozóan, hol találják meg azt az arany középutat, ahol még nem árazzák magukat ki a piacról és versenyképesek tudnak maradni” – fogalmaz. Azonban egy nem ennyire kiélezett helyzetben is sok a dilemma az árazás, főleg a drágítások körül.

Kevesen áraznak tudatosan

Arra, hogy a vevőknek mennyit ér meg egy termék vagy szolgáltatás, egy közgazdasági modell is rendelkezésünkre áll. Ez azt keresi, hol érhető el a legmagasabb kereslet mellett a legjobb eredmény – magyarázza. A Peter van Westendorp holland közgazdász nevéhez köthető módszer négy kérdést tesz fel: mennyiért gondolnak egy terméket a megkérdezettek már olcsónak, a minőséget már megkérdőjelezően túl olcsónak, már drágának, illetve annyira drágának, hogy úgy valószínűleg már nem vennék meg. Ezeket egymásra rajzolva pedig már jól be lehet lőni az arany középutat.

A cégek többsége azonban nem jut el idáig, csak a vállalatok úgy tizede áraz tudatosan. „A többiek a legegyszerűbb haszonkulcs-alapú árazást használják: csak azt keresik, hogy jön ki a létfenntartáshoz szükséges pozitív előjelű eredmény” – értékel Tüzes Imre. „Nem áraznak piaci alapon, ami a versenytársak elemzését és a fogyasztói igényekből való kiindulást jelenti.” Ráadásul mondjuk a kisvállalkozók gyakran kifelejtik a költségeik közül a marketinget vagy éppen a saját idejüket, ami alatt éppen nem más folyamatban termelnek értéket. Jellemzően a konkurencia árképzésének megértése is hiányzik – húzza alá. Hozzátéve: B2C árazásnál ez könnyebb, főleg az FMCG-szektornál nem nehéz az árfigyelés, B2B-nél viszont a listaárak nem sokat mondanak az alkudozások után ilyen-olyan kedvezményekkel csökkentett végső árakról. Utóbbit esetleg „álruhás” próbavásárlással lehet felfedni.

„Ha a terméked, szolgáltatásod niche vagy legalábbis egy piaci rést töm be, akkor az aktuális makrogazdasági helyzettől valamennyire függetlenül alkalmazható a lefölöző árazási stratégia. Felnyomod az árakat és kiszedsz a piacból annyit, amennyit tudsz. De ha többekkel kell versenyezned és körülbelül ugyanazt tudod adni, mint ők, de úgy gondolod, van még hely a piacon, akkor már sokkal alázatosabbnak kell lenned” – érzékelteti előadónk, min múlik, meddig lehet elmenni a drágításban. Hozzáteszi, az árazás függ a stratégiától – és nagyban hat is arra –, a cég életciklusától, céljaitól. 

„Ha lojális közönséget akarsz kiépíteni, akkor általában nem tekered fel az árazási potmétert.”

Közel van az átveréshez

Mostanában is egyre gyakrabban találkozhatunk a zsugorflációként is emlegetett burkolt áremeléssel, amikor a polcon ugyanakkora szám szerepel, de a tejesdoboz már csak 9 decis. Persze ez nem új jelenség, emlékezetes eset, amikor kilenc éve lényegében a népharag söpörte el a 4 decis sörösdobozokat. Idén februártól a polcokon már piros felkiáltójellel kötelező jelölnie a nagyobb üzleteknek, ha egy termék kiszerelése az elmúlt fél évben csökkent ahhoz képest, amekkora 2020 januárja és 2023 júliusa között volt. Tüzes szerint ez a stratégia már egy nagyobb tudatosságra vall ahhoz képest, amikor egy vállalat csak szimplán drágít. A termék kiszerelése mellett opció lehet még a minőség lerontása is azonos ár mellett, mindkettővel az az érzés kelthető, hogy a versenytársakkal szemben mi nem emeltünk árat.

Arra a kérdésünkre, hogy ez nem a fogyasztók átverése-e, azt feleli: „ha erősen akarunk fogalmazni, akkor igen, ez már valahol az a kategória”. De úgy látja, az egész árazási műfaj „vékony jég”. Az úgynevezett multidimenzionális árazás – amikor egyszerre többféle változóval bombázzuk a vásárlót arról, hogy hány darabot kell összesen vennie ahhoz, hogy valamekkora kedvezményt kapjon és így tovább, mire jó eséllyel elveszti a fonalat – és a fogyasztók megtévesztése között szerinte „nem túl éles a határvonal”. A vásárlók pedig a szakember tapasztalatai szerint szintén nem túlzottan tudatosak. 

Arra, hogy az arcunkba tolt piros felkiáltójelek hatnak-e, azt feleli: a vevők egy részére vélhetően igen, de a cigire is rá van téve, hogy rákot okoz, mégis megveszik. 

Amikor viszont már a minőséget rontják le a gyártók, azt könnyebben észrevesszük, így az már egy kockázatosabb lépés. „De ezt is lehet tudatosabban végezni, ha leültetsz fogyasztókat, a terméket vagy szolgáltatást komponensekre bontod szét és azt kéred, hogy a különböző előnyeinek fontosságát priorizálják.” Amik előkelő helyeken végeztek, azok az unique selling point-ok, így azokhoz nem szabad hozzányúlni. Amik viszont a lista aljára kerültek, azokból lehet engedni jelentős kereslet-veszteség nélkül is. Egy pizzériának például kiderülhet, hogy nem kell öt-hat online platformon jelen lennie, mert a kereslet megmarad kettővel is, a többi használati díja pedig egy jó spórolási lehetőség – magyarázza. 

Ajánlott cikk:

preview-2-64479d076ad48413057081-min-644a591b4477c429996625.jpg

„Most minden kicsit a túlélésről szól” – a gyorsan változó helyzetben rövid távú tervek kellenek

Olvass tovább

Az is előfordul, hogy a termékkínálatnak egy szűkebb része a legnépszerűbb és kevesebb opció is elég a fogyasztók többségének, valahol pedig a kiszállítás sebességéből is lehet engedni, teszi hozzá. Ha ez sem elég, akkor maradnak a kisebb árrések. Ez szektoronként változhat, de alapvetően a szélesebb körű drágulás mellett jellemző, hogy alacsonyabb profitrátával lehet dolgozni – mondja Tüzes Imre. „Ha drágább az alapanyag, a munkaerő és a szolgáltatások is, akkor mindent egyszerűen nem lehet beépíteni az árakba, mert az már kereslet-csökkenéshez vezetne.”

Presztízs és rugalmasság

Azonban nem mindenki az árérzékeny többséget szólítja meg, van, aki a felső tízezerre lő. Az ár lehet a presztízs és a minőség kifejezőeszköze is, bizonyos termékeknél furcsa is lenne, ha túl olcsón adnák. 

A luxustermékeknél nem érdemes például a klasszikus 99-es végződéses trükköt alkalmazni, mert azt az olcsósággal kötik össze a vásárlók – magyarázza előadónk.

„Egy presztízsterméket úgy kell a piacra lépéskor pozicionálni, hogy az ára is kifejezze a nívóját. A luxustermékeket forgalmazó cégek elég jól ismerik a potenciális fogyasztóikat és az ő rugalmasságukat” – teszi hozzá. Hiszen annyira azért kevesen gazdagok, hogy tényleg a csillagos ég legyen a határ.

Kérdés, mennyire köti meg egy cég kezét, hogy a debütáláskor hova helyezte el a termékeit. Nem ritkán épp az a stratégia, hogy valaki alacsony áron piacot szerez, majd amikor már stabilnak érzi a pozícióját – ne adj’ isten monopolisztikus helyzetbe kezd kerülni –, akkor árat emel. A hazai webshoppiacot is felforgató Temu esetén pedig azt látjuk, hogy az extrém olcsó kínálattal az is a cél, hogy minél többeknek a telefonján ott legyen az app, hogy az azon keresztül küldött értesítésekkel egyszer ki lehessen majd váltani a marketingköltségeket, jegyzi meg. „A digitális szereplőknek ezt oktatni fogják idővel.” Ez persze legrosszabb esetben is csak azt eredményezheti, hogy a dühös vevő egy idő után letiltja a mobilján a push üzeneteket. A sikeres piacfoglalás után beindított áremelésre való reakciókat viszont csak akkor sejthetjük előre, ha tényleg ismerjük a fogyasztóink rugalmasságát. 

Persze nem muszáj egy márka összes termékét ugyanolyan pénztárcájú embereknek szánni, ha jól el tudjuk mondani, hogy mi már nem csak diszkont brand vagyunk. A kínai Xiaomi például évekig kifejezetten olcsó okostelefonjairól volt ismert, azonban már 2020-ban elkezdett kilépni ebből a szerepéből egy közel 300 ezres modellel, jó eséllyel azért, hogy megpróbáljon a Huawei helyére lépni. Bár továbbra is vehetünk mondjuk 35 ezerért is telefont a pekingi székhelyű gyártó kínálatából, azóta is sorra adják ki a csúcskategóriás telefonokat, olykor akár 400 ezerért, vagyis már az iPhone árszintjén. De míg a Xiaomi a filléres és a fullos telefonokat egy azon név alatt adja el, egy másik, bevett út egy külön prémium márka vagy almárka létrehozatala. Előbbire példa a luxusautókat gyártó Toyota-leány Lexus. Utóbbira pedig a Tesco Finest, a brit hipermarketlánc prémium brandje, amely a szigetországban 1998-ban tűnt fel először, hazánkban pedig tíz éve elérhető. 

Nem véletlen, hogy az utóbbi két esetben nem egy az egyben akarták az eredeti márkát újrakeretezni: ha már kialakult egy percepció egy brandről, azt elég nehéz újrapozícionálni – húzza alá a szakértő. 

Egy új fogyasztói szegmens megcélozása egyszerűbb ugyanis, ha a márka az első pillanattól őket igyekszik megszólítani. 

„Aki presztízstermékeket vásárol, az jellemzően hitből, elköteleződésből teszi, sőt: az átlag termékeknél is kialakul egyfajta márkahűség. Ezt rendkívül nehéz átírni a fejekben” – fogalmaz előadónk. Aki úgy látja, még ha nem is teljesen áthelyezni, csak diverzifikálni akarjuk egy meglévő márka célközönségét, akkor is nehezebb dolgunk lesz, mintha tiszta lappal indítanánk egy újat. A Tesco Finestről azt mondja: ha a Tescóhoz társulhat is egy, az olcsósított termékekkel kapcsolatos negatív konnotáció, a márkát a felső tízezer is ismeri. „Ezt a két hatást kell egymáshoz mérni. Ha el tudják azt adni, hogy bár eddig főleg diszkont termékekkel operáltak, tudnak ennél jobbat is nyújtani, akkor ez tud működni.” Miután ez a termékcsalád a lánc anyaországában lassan három évtizede ott van a polcokon és számos más országban is kapható, viszonylag nyugodtan kijelenthető, hogy az esetükben ez sikerült.

Tizedik alkalommal indul üzletfejlesztési képzés

Tüzes Imre október 15-én induló, üzletfejlesztési igazgatóknak szóló képzését más megfogalmazásban vállalkozásmenedzsment kurzusként is emlegethetnénk. „Nincs két egyforma életciklusban lévő, szektorban dolgozó és problémákkal küzdő cég. Valahol a rossz árazási stratégia gátolja a növekedést, máshol a sales megközelítésével, a marketinggel van gond, vagy éppen nem áll rendelkezésükre elegendő adat, esetleg a termékek nem elég jók, nem ismerik eléggé a piacukat” – vázolja fel. A 14 alkalmas tanfolyam ennek megfelelően tíz témán megy végig a vállalati terv kialakításától az árazáson át a sales és a marketing alapvető eszköztáráig.

„Mindenben elmerülünk annyira, amennyire azt a másfél-két órás alkalmak engedik. Minden résztvevő mást visz el ezekből” – emeli ki. Az oktatásnak mini projektmunkák is a részei, ahol Imre „tűzzel-vassal arra kényszeríti” a résztvevőket, hogy nevezzék meg a versenytársaikat, gyűjtsék össze róluk a számukra értékes infókat, igyekezzenek különböző termék-variációkat létrehozni és hasonlók. „A visszajelzések alapján jellemzően ez adja meg azt a szikrát, hogy hozzányúljanak és hatékonyabbá tegyék a működésüket” – summáz. Jellemzően kkv-k vezetői és tulajdonosai szoktak részt venni – gyakran második generációs vezetők, akik mostanában kapják meg a stafétát –, de előadónk mindenkit vár, akinek van már vállalkozása vagy indítana egyet.

Szeretnél egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!