Mi baj van azzal a szöveggel, hogy „esküvői torták nagy választékban a 11. kerületben”? | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Mi baj van azzal a szöveggel, hogy „esküvői torták nagy választékban a 11. kerületben”?

Kulcsszavak, sebesség és képek: ha csak ennyit tudsz a SEO-ról, már nyert ügyed van! SEO-tanácsok kezdő optimalizálóknak oktatónktól, Száraz Krisztiántól.

blog-post-eloado-627e700d6f7ef093908470-6284dcb1e937a075265850-min-646242512d6c2955690338.jpg

SEO minden olyan tevékenység, amit annak érdekében végzünk, hogy a Google találati oldalán előrébb kerüljünk. Mit jelent ez pontosan? Mit tegyünk, és mit ne tegyünk? Hogyan néz ki egy jól megírt metaszöveg? Ha szeretnél válaszokat, vagy csak érdekel, hogy mit is csinál egy SEO-s, olvasd el Száraz Krisztián SEO-szakértővel készült interjúnkat.

Hogyan lehet röviden megfogalmazni, hogy mi az a SEO, és ami ennél is fontosabb, mit veszít az, aki nem szentel neki elég figyelmet?

A kurzusaimon résztvevők célja általában a SEO (Search Engine Optimization) alapjainak megértése, hogy lássák mi az a minimum, amit megtehetnek a saját weboldalukon. Sokszor jönnek az idősebb korosztályhoz tartozó cégvezetők, akik mellett elrohant az internetes világ, és legtöbbször azt sem értik, mit csinál a közösségimédia-menedzser vagy a Facebookot kezelő kolléga. A SEO viszont még ezeken túl is annyira elvont, hogy valóban fogalmuk sincs, mit jelent ez a gyakorlatban. A kurzuson lehetőséget kapnak, hogy belelássanak ebbe a világba, megértsék a SEO lényegét. A Google megfogalmazása szerint, a SEO-hoz tartozik „minden olyan tevékenység, amit annak érdekében végzünk, hogy a weboldalunk a kereső organikus – azaz az ingyenes – ranglistáján előkelő helyen szerepeljen a tevékenységünkre jellemző kulcsszavakra vagy kifejezésekre keresve”. Ez a lényeg, hogy a kisebb kkv-vállalatok is be tudják magukat küzdeni a megfelelő kulcsszavakkal az első 5-8 találatba.

Aki ezzel nem törődik, nem érti meg, hogy mi a SEO lényege, és nem fordít rá energiát, az majdnem biztos, hogy kikerül a Google első találati oldaláról, ami pedig már kézzelfogható gondot jelent. A legtöbben tehát ezért jönnek a kurzusra, hogy lássák, mi az a minimum, amit meg kell tenniük annak érdekében, hogy „láthatók” legyenek. A feladat ráadásul nem is csak egyszeri. Az elmúlt évben 10 változás volt a keresőalgoritmusok működésében – aki erre nem figyel oda, az hamar lemarad. Márpedig a fejlesztők, vagy akik a blogot írják, nem mindig figyelnek a SEO-szempontokra (sokszor senki nem is magyarázza el ezeket nekik), ezért is fontos, hogy maga a tulajdonos ismerje legalább a logikát és a folyamatot.

Ha jól értem, akkor ez egy folyamatos feladat, ami azzal is jár, hogy a változásokra reagálni kell? Hogyan lehet ezt nyomon követni, mire figyeljünk?

Egyrészt így van, másrészt, ha valaki ismeri az alapokat, a weboldal CMS-ek alapvetően a SEO-szempontok szerint vannak összerakva, elhelyezte a megfelelő kategóriákat és tageket, és ha a „Heading”-ek (azaz címsorok) tartalmaznak kulcsszavakat (ahogyan az iskolában is tanultuk, hogy van főcím, alcím bevezető stb.) akkor – bár nem mondom azt, hogy önjáró a dolog – de követhető és viszonylag gyorsan elsajátítható a folyamat.

Nagyon gyakori hiba, hogy a képek nincsenek megfelelően elnevezve – akkor értjük meg, hogy ez miért fontos, ha belegondolunk, hogy a keresések zömét a képkeresés teszi ki. A mesterséges intelligencia (ML/AI) nagyon sok mindent felismer, pl. látja, hogy a képen egy kutya van, de hogy milyen fajta, azt már csak az elnevezésből tudhatja.

A Google mögött körülbelül 200 algoritmus működik, ezek közül számos publikus, de vannak rejtett tényezők is. Ami biztosan nagyon fontos még, az az oldal sebessége: a mobil oldal betöltési sebessége nagymértékben meghatározza a rangsort. Ennek mérésére a legjobb a Google saját alkalmazása. Persze sok más egyéb lehetőség van, a fejlesztők általában szeretnek olyat mutatni, ami a legjobb eredményt hozza, de a hiteles adatot a Google saját sebességmérője szolgáltatja.

A legnagyobb szakmai portálok általában beszámolnak a változásokról, de léteznek a témában Facebook-csoportok is. Azonban rengeteg információ van, nehéz kiszűrni a számunkra fontos lényeget. Mi a saját ügyfeleinknek általában készítünk egy kivonatot a változásokról, egy néhány perces videóval is kiegészítve – mert azt biztosan megnézik –, ahol konkrétan elmondom, hogy az adott módosítás rájuk hogyan hat, mit kell ezek alapján változtatni, módosítani. Sok fejlesztő „robotmunkát” végez, és nincs idejük, energiájuk erre figyelni. Dolgozunk együtt mi is fejlesztőkkel, és az a tapasztalat, hogy nem nagyon szeretik, ha a SEO-s beleszól a munkába. Pedig ez sosem elhanyagolható szempont.

Vezetőként legtöbbször azt szeretjük, ha valami mérhető, pontosan látjuk a befektetéseket és ezek megtérülését is. A SEO esetében működik ez?

Online minden mérhető. Amit én javasolni szoktam, azok a hőtérképek – némelyik ingyenesen is elérhető egy bizonyos szintig. Hiszen a legfontosabb visszajelzés a felhasználóké: az, hogy ők mit csinálnak az oldalon, hová kattintanak, hogyan igazodnak el – ez néha fontosabb, mint bármilyen marketingszakértő javaslata. Egy webshop esetében mérhetjük a kosárértéket is, de a legtöbb esetben az ún. konverziókat lehet mérni. Konverzió sok minden lehet: az is annak számít, ha valaki felhív minket, ha feliratkoznak a hírlevélre vagy például letöltenek egy dokumentumot. Ezek mind mérhető eredmények, és nagyon fontos is, hogy ezeket mérjük is. Sajnos sok vezető nem fordít rá elég figyelmet, nem adja ki feladatba a marketingeseknek, hogy figyeljék a mérőszámokat. Sokszor előfordul, hogy ez a feladat rám és a kollégáimra marad. Mi készítünk összefoglalót arról, hogy mit látunk a számokból, milyen hibákat tártunk fel, és min kellene változtatni. Minden mérhető és kimutatható, csak oda kell rá figyelni.

Ezek alapján a SEO szerves részét képezi a marketingkampányoknak. Hogyan tudhatjuk például, hogy egy adott konverzió, mondjuk egy kattintás vagy egy vásárlás a hirdetési kampány eredménye, vagy a Google találati oldalról érkezett?

Mindent el lehet és el is kell látni a megfelelő követőkódokkal. Minden Call To Action (CTA) funkciót (nyomógombok, hírlevél-feliratkozás stb.) a megfelelő követőkóddal kell(ene) ellátni – ez az, amikor azt látjuk, hogy egy-egy link hosszú és fura karaktersorból áll –, így pedig már pontosan látjuk, hogy melyik konverzió honnan érkezett. Nagyon fontos lenne, hogy a cégek előre meghatározzák a kulcsszavakat, amikre a keresések irányulnak, majd ezeket a kulcsszavakat el kell helyezni a menüsorban. Nem elég, ha a szövegben szerepel párszor, fontos, hogy a megfelelő helyen legyenek a kulcsszavak: a menüsorban, a címekben (H1, H2 stb.). Sokszor szembesülünk azzal, hogy egy oldalon fel van sorolva 30 db szolgáltatás 2 soros leírással – ez semmiképp sem hatékony. Mindegyikről külön szöveget kell írni, ha el akarunk érni valamit.

Az eredmények mérésére vannak különböző szoftverek is, amikkel ki lehet kalkulálni, hogy ha mondjuk a Google találati oldal 2. pozíciójában vagyunk, az naponta hány felhasználót jelent az oldalunknak. Az ilyen fajta kimutatások nagyon hasznosak tudnak lenni.

A kulcsszavak fontossága nem először hangzik el a beszélgetés során. Azonban, ha jól gondolom, itt sem a mennyiség a fontos. Sokszor láthatunk olyan, kifejezetten marketingcélra létrehozott oldalakat, ahol csak arra fókuszáltak, hogy tele legyen kulcsszavakkal – akár a stílus vagy az olvashatóság kárára. Mi számít SEO szempontból jobban: a kulcsszavak mennyisége, vagy a releváns tartalom?

A Google mesterséges intelligenciája szövegszinten figyeli a tartalmakat. Korábban meg lehetett azt tenni, hogy átmásoltak egy-egy szöveget a konkurenciától néhány kifejezést átírva vagy kihagyva a kötőszavakat (2006-ig kb). Ez ma már nem működik (szerencsére). A releváns szöveg a fontos, és hogy a kulcsszavak, szinonimák pontosan úgy szerepeljenek, ahogyan arra az emberek keresnek.

Általában egy tortás példával szoktam ezt elmagyarázni:

Ha azt írom a Google keresőjébe, hogy esküvői torta, akkor az algoritmus azt feltételezi, hogy én nem tudom, mit jelent ez a kifejezés (vagyis informális keresést hajtok végre), tehát olyan találatokat kapok, ahol leírják, hogy ez egy többemeletes, díszített édesség, amit esküvőkön szolgálnak fel.

Ha azt írom, hogy esküvői torta vásárlás, az már egy szándék alapú keresés, ilyenkor a találati oldalon megkapom a hozzám közel lévő cukrászdákat, az árakat, a szolgáltatásokat stb. Nagyon fontos tehát, hogy a meta leírásokban olyan információt jelenítsünk meg, ami a felhasználók kérdésére válaszol. Az nem hatásos, ha azt írom, hogy ezen az oldalon megtalálhatók a legjobb süteményeink. Konkrét adatok kellenek: típus, ár, pontos részletek. Kb. 155 karakternyi lehetőségünk van, ezen belül kell törekedni a konkrét információk átadására. A pixel szerinti meghatározás azért fontos, mert ha mondjuk mindent nagybetűvel írunk, az több helyet foglal, ezért érdemes csak a valóban fontos részeket kiemelni (pláne a mobilon).

Az esküvői tortás példa nagyon szemléletes. Tudunk ebből gyártani egy rossz és egy jó példát?

Azt semmiképp ne írjuk ki, hogy ezen az oldalon találod a különböző tortáinkat. Legyenek benne konkrét részletek: háromemeletes karamelltöltelékkel vagy Sacher-torta rendelés rövid határidővel, satöbbi. Magyarországon kevésbé használják, pedig hasznos funkció az úgynevezett rating lehetőség: amikor csillagokkal lehet jelölni az értékeléseket. Ezt be lehet állítani, hogy ha van az oldalnak ilyen értékelése, akkor az megjelenik a találati oldalon is.

Egy kevésbé hatékony példa metaszövegre:

Esküvői torták nagy választékban a 11. kerületben.

Ehelyett:

49 fajta esküvői torta, 3000 Ft-tól 10 000 Ft-ig, kiszállítás 24 órán belül.

Vagyis próbáljunk meg minél több részletet megadni. Fontos tudni, hogy a Google mesterséges intelligenciája átírhatja ezeket a metaszövegeket, ha nem ítéli megfelelőnek. Ilyen esetben az oldal szövegkörnyezetéből emel ki részeket. Ezért érdemes mindig kitölteni és átnézni a metaleírásokat.

Összefoglalva tehát, hogy mi is az a SEO: kulcsszavak, sebesség, képek. Ez a három legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell annak érdekében, hogy kiemelt helyet kapjunk a találati oldalon.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!