Akár önállóan, akár szervezetten; akár a Labánál, akár más intézményben tanulsz is, egy dolog egészen biztos: sokat kell majd olvasnod, ha szeretnél elmélyülni a választott területeden. Nyilván más mennyiséggel áll szemben egy leendő jogász, és mással egy képzés alatt álló fitneszedző, és más-más jellegű forrásokra támaszkodik egy kutatóorvos, mint egy szoftverfejlesztő, de tananyagot olvasni mindenkinek kell.
Ha olvasás, illetve olvasásfejlesztés, a legtöbb embernek azonnal a különféle gyorsolvasási tanfolyamok ugranak be, ami nem a legjobb út. Akár szórakozásból, akár tanulás okán olvasunk, a gyorsaság csak másodlagos szempont lehet. Hiszen ki akarna gyorsvonat- sebességgel átszáguldani egy élvezetes regényen? És ami a mi szempontunkból relevánsabb kérdés: biztos, hogy a gyorsaság a fontos, ha tanulásról van szó?
Persze tény, hogy az időfaktor nem elhanyagolható egy húzósabb vizsgaidőszakban vagy egy olyan projektben, amelyben új ismereteket kell hipersebességgel felhalmoznod... De a gyorsaság önmagában kevés. Értőn kell olvasni, és ezt – a többi tanulási technikához hasonlóan – nem nagyon tanítják sehol. Az alábbiakban egy olyan módszerrel ismerkedhetsz meg, amely az értő olvasás képességét magasabb szintre emeli.
Az SQ3R-technika
Az SQ3R technika célja az olvasottak minél alaposabb megértése és feldolgozása, méghozzá úgy, hogy az anyag hosszú távon is beépüljön a memóriába. A módszer neve egy angol betűszó, ahol az egyes betűk a módszer egyes lépéseire utalnak.
1. Survey – Felmérés
Ismerkedj meg a szöveggel. Értelmezd a címet, olvasd el a bevezetést és a befejezést, fusd át az alcímeket, a félkövérrel szedett sorokat, nézd meg az ábrákat. Ha vannak a fejezet végén ellenőrző kérdések, olvasd el azokat is! Ezzel a felületes, de mégis a lényegre koncentráló áttekintéssel már meg tudod állapítani, miről is szól az anyag, melyek a főbb gondolatok, milyen irányba halad a szöveg, milyen szerkezete és logikája van az olvasottaknak. Ebben a szakaszban anélkül ismerkedsz meg a szöveg egészével, hogy elvesznél a részletekben, így a szöveg kontextusba kerül, és azt is fel tudod mérni, milyen nehézségű számodra az anyag.
2. Question – Kérdezés
Sokszor a legjobb szándék ellenére is elveszítjük a fonalat olvasás közben. A sorok pörögnek a szemünk előtt, technikailag el is olvassuk az anyagot, de valójában csak egy monoton, megfoghatatlan szöveghalmazt látunk, amiről ha megkérdeznék, miről is szól, nem tudnánk rá válaszolni. A kérdezés technikája ezt a félautomata olvasást küszöböli ki. Tégy fel olyan kérdéseket magadnak, amelyekre választ szeretnél kapni a szövegből – olvasás során majd ezekre a kérdésekre fogod megkeresni a választ.
A kérdezés technikája csiszolható, sőt, csiszolandó: minél célzottabb kérdéseket teszel fel ugyanis (és ebben segít az előző lépés!), annál nagyobb eséllyel sikerül a lényeget szintetizálnod. Utólag is feltehetsz kérdéseket: például egy-egy nagyobb szakasz után megkérdezheted magadtól: miről is szólt ez a rész? Van esetleg olyan gondolat vagy szakkifejezés, ami homályos?
3. Read – Olvasás
Lassan, gondolatról gondolatra haladva dolgozd fel a szöveget. Ekkorra már nem ismeretlen számodra az anyag, hiszen a fejezetcímeket, alapgondolatokat, főbb fogalmakat már feltérképezted, illetve a megfelelő kérdéseket feltetted. Ezen a ponton az a dolgod, hogy a fejedben már vázlatosan meglévő tudást kibővítsd részletekkel, tényekkel, indoklásokkal.
A kulcs itt a lassú, értő olvasás. Használj bátran szövegkiemelőt, húzd alá a fontos részeket, jegyzetelj. Ha van kedved, az egyes szakaszok végén megállhatsz, és összefoglalhatod a magad számára az olvasottakat. Vedd észre, ha elkalandozna a figyelmed – inkább állj meg és pihenj, semmint automata üzemmódban folytasd, annak ugyanis semmi értelme, időpazarlás.
4. Recite – Felmondás
Az olvasottak alapján a korábban feltett kérdéseidre próbálj választ adni, méghozzá olyan formában, mintha valaki másnak szeretnéd elmagyarázni a tananyagot. Ha sikerül, akkor jó eséllyel feldolgoztad, megértetted az anyagot. Ha gondot okoz egy-egy válasz, semmi gond: olvasd el újra a vonatkozó részeket, mélyedj el még jobban az adott kérdésben. Ezzel a módszerrel az olvasottakat valóban elsajátíthatod.
5. Review – Összegzés
A fenti lépéseket ismételd meg minden fejezetre. Miután sikerült végighaladnod a teljes anyagon, tedd félre, majd térj rá vissza 24 óra elteltével. Ekkor már nem kell megismételned az összes lépést, elegendő, ha a feltett kérdéseidre megpróbálsz választ adni. Egy nappal később az anyag 20%-a feledésbe merül, így biztosan ismét elő kell majd venned az anyagot a problémás kérdéseket áttekintendő, de emiatt ne érezd rosszul magad: ez a tanulás természetes menete.
Néhány megjegyzés
Az SQ3R nem a gyorsolvasásról szól. Mindazonáltal ha azt tapasztalod, hogy kimondottan lassan haladsz, érdemes átgondolni az alábbiakat:
- Tisztában vagy azzal, hogy mi is a célja az adott anyagnak? Sokszor azért kalandozunk el, mert nem vagyunk kellőképpen motiváltak. Tudatosítsd magadban, hogy mi a rövid és a hosszú távú célod ezzel az anyaggal!
- Nem adottak a körülmények a nyugodt, értő olvasáshoz. Zaj van, fáradt vagy, máshol jár az eszed... Azonosítsd be, mi a fő probléma, és vagy oldd meg, vagy halaszd el az olvasást egy optimálisabb időpontra. Órákon át hasztalanul nyűglődni egy szöveggel nettó időpazarlás.
- Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj! Az olvasás sebessége leginkább gyakorlással növelhető – legalábbis ha ki akarunk tartani az értő olvasás mellett. Gyakorolni lehet egy jó regénnyel vagy folyóiratokkal is, nem muszáj kizárólag szakszövegekhez ragaszkodni. A két nap alatt gyorsolvasóvá nevelő tanfolyamokkal érdemes vigyázni, mert sokszor többet ártanak, mint használnak.
Tégy egy próbát az SQ3R-módszerrel, de ami ennél is fontosabb: ha úgy érzed, az olvasási technikádon van mit csiszolni, ne sajnáld az időt, keresgélj könyvekben vagy az interneten, és találd meg azokat a metódusokat, amelyek a te helyzetedben valódi segítséget nyújtanak.