Hatékonyságnövelés digitális átalakulással? Így csináld! | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

Hatékonyságnövelés digitális átalakulással? Így csináld!

Nem minden a technológia, az eredményes változáshoz a kollégák, a versenytársak és a piaci trendek ismerete is fontos

830-x-350-1-61dc425aa7307551888369-min-644bbe8bcbbae861130766.jpg

A digitális transzformáció legtöbbször egy alulról jövő kezdeményezés, és szinte sohasem igaz az, hogy a cégben mindenki ugyanakkor és ugyanazt akarja. Kiindulhat egyetlen személytől vagy egy csapattól, a lényeg, hogy megfelelően menedzselve jelentősen növeli a cég hatékonyságát.

Kezdjük mindjárt az elején, vagyis ott, hogy milyen előnyökkel járhat a digitális transzformáció egy cég számára.

A transzformációs projektek legtöbbször nem a profit növelése érdekében indulnak el, hanem a lehetséges bevételcsökkenések visszafordítására.

Például: ha nem kezdünk el ma online értékesíteni, attól még viszonylag sokáig tud jól működni a cégünk, de a növekedési ütemünk folyamatosan csökkenni fog, és egyszer csak megjelenik egy versenytárs, aki leköröz minket. Így történt ez például nem is olyan régen a szállodapiacon, amikor az AirBnB gyakorlatilag 2-3 év alatt forgatta fel a szektort. Egyet pislogtunk és máris nem a klasszikus utazási irodák voltak a befutók, és azok, akik nem reagáltak időben, néhány év leforgása alatt a csőd szélére kerültek. Egyáltalán nem túlzás azt kijelenteni, hogy ha a mai világban versenyképesek akarunk maradni, akkor előbb-utóbb szükség lesz a cégünk digitalizálására. Hogy hogyan lehet sikeres ez a folyamat, azt az alábbiakban foglaltuk össze.

Gépek vs. emberek

Egy negyven éve ugyanott dolgozó banki ügyintézőt nem tudunk egyik napról a másikra számítógép elé ültetni azzal, hogy mostantól nem emberekkel kell beszélnie, hanem gombokat kell nyomkodnia. A példa nyilvánvalóan szélsőséges, de azt hivatott szemléltetni, hogy azok a transzformációs projektek, ahol nincs meg a megfelelő támogatottság a munkavállalók vagy a vezetőség részéről, eleve kudarcra vannak ítélve.

A transzformáció messze nem csak technológiai fejlődést jelent. A változások emberi oldalát is kezelni kell. Ez sok energiát emészt fel, de sajnos nem megspórolható. Koralewsky Márk, a Digitális transzformáció a gyakorlatban című kurzus előadója (aki eddig már több mint öt cég digitális átalakulását vezette, sikerrel) a saját bőrén tapasztalta meg ezt:

„Egy gyógyszergyárnak készítettünk egy 12 országra kiterjedő transzformációs projektet. Gyakorlatilag az első dolog, amit kimondtunk, hogy csak akkor lehet sikeres, ha a munkavállalók elfogadják és támogatják a kezdeményezést. Ha mindenki csak azt látja bele, hogy megint mást kell csinálni és ezt csak plusz munkát jelent, akkor a projekt kudarcra van ítélve.”

Így érjük el a kollégák támogatását:

# Ismertessük a projekt céljait és hogy milyen eredményeket várunk!

# Mutassuk be pontosan, hogy mit nyer a fejlesztéssel a cég, és mit nyernek a munkavállalók!

# Motiváljuk a kollégákat a fejlődésre, engedjük, hogy megtalálják ők maguk, hogy személy szerint miben és hogyan tudnak fejlődni!

# Ne próbáljuk elkendőzni, hogy a transzformáció a személyi állomány újratervezését is jelenti. Nem feltétlenül jár személycserékkel, de biztosan újfajta kompetenciákra lesz szükség.

Győzzük meg a vezetőket!

A digitális transzformációs folyamatoknak az auditon, a jógyakorlatok felkutatásán és a fenntartható eredmények biztosításán kell alapulniuk.

A transzformációs projektek sok esetben alulról indulnak. Van egy – vagy akár több – csapat, akik elkezdenek digitális megoldásokon dolgozni. A vezető dolga ilyenkor, hogy észrevegye az ezek közti összefüggéseket, a kapcsolódási pontokat, meglássa azt, hogyan tudják egymást segíteni és erősíteni. Van, hogy egy vezérigazgató magától észreveszi ezt, és van, hogy segíteni kell benne. A sikeres stratégia az, hogy megmutatjuk, hogyan hat a digitális transzformáció – szemben az egymástól elkülönülő digitális kezdeményezésekkel – a csapatok eredményességére, ezen keresztül pedig a cég hatékonyságára.

Legyünk naprakészek!

Először is szögezzük le, hogy nincs ma olyan ember, aki minden területen teljesen naprakész. Olyan van, aki egy bizonyos szektorben teljesen képben van a legújabb innovációkkal, de olyan, aki minden terület minden trendjét ismeri,  nincsen.

„Ezt a stresszfaktort le is kell vennünk magunkról, sokkal inkább a saját célunkhoz kapcsolódó trendeket kell csak néznünk” – figyelmeztet Koralewsky.

# Káosz helyett legyen egyértelmű cél

Ahelyett, hogy az aktuális trendek közül mazsolázgatva összeszedünk és implementálunk mindent, ami csak megtetszik, először határozzuk meg a vállalat alapvető célját. Mit akarunk adni a fogyasztóknak? Ha erre a kérdésre megvan a válaszunk, akkor már képesek leszünk a célunknak megfelelő trendeket és újdonságokat követni.

# Figyeljünk a nemzetközi piacra

Ma már egyetlen magyar cég sem csak Magyarországon versenyez. Jó példa erre az e-kereskedelem, ahol gyakorlatilag már alig van hazai szereplő. Az eDigitalt megvette az eMAG, megjelent az Alza, ami cseh cég, ott a Media Markt, ami német, és az egész piacot borítja majd, ha megjelenik az Amazon Magyarországon is.

A versenytársak követése létfontosságú. Nézzük meg, mi működik és mi nem hazai és nemzetközi szinten. Tanuljunk mások hibáiból és lessük el a jógyakorlatokat – akár a szektorunkon kívülről is. Vannak olyan kiemelt cégek, akinek a trendjeit mindenki követni akarja. Gondoljunk csak az Apple-re, ami bármit csinál, az hamarosan iránymutató trend lesz.

Mindezek mellett ha már megtörtént nálunk a digitális átalakulás, akkor sokkal egyszerűbb lesz belépni a külföldi piacokra is.

# A megfelelő helyen kövessük a trendeket

A Digitális transzformáció a gyakorlatban kurzus előadójának ajánlása alapján érdemes a nagy tanácsadó cégek insight oldalait követni, amilyen például a Mckinsey Insight, ahol nagyon hasznos tanulmányokat szoktak publikálni. Manapság a digitális transzformáció kifejezetten a customer journey-re fókuszál, így ezt a témát is keressük és kövessük. Nézzük meg, ki milyen szolgáltatást vezet be, hogyan növeli az ügyfélelégedettséget? Van egy régi mondás, miszerint a boldog ügyfélből lesz a jó vásárló – ez manapság még inkább igaz, mint bármikor. Rá tudjuk erőltetni magunkat valakire egyszer, ha jól kifárasztjuk, de hamar rájövünk, hogy végül a meglévő és visszatérő ügyfelekkel tudjuk a legnagyobb növekedést elérni.

A vállalkozások digitális transzformációjának céljairól, kihívásairól és eszközeiről itt, és Koralewsky Márk kurzusán tudhatsz meg még többet.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!