Mit tegyünk és mit ne, ha jó vezetők akarunk lenni | Laba üzleti iskola
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
LABA Tartalomgyár

Keresés

content

A jó főnök a saját érdekeit háttérbe szorítja

Mit tegyünk és mit ne, ha jó vezetők akarunk lenni?

laba-blog-05-6103f904d53bf284610012-min-649553394311a302311476.jpg

A szakmai hozzáértés önmagában még kevés ahhoz, hogy hatékony vezetővé válhassunk. Ismernünk kell az embereket, akiket irányítunk, figyelnünk kell a megfelelő kommunikációra, a munkahelyi légkörre, és vannak dolgok, amit viszont érdemes elkerülni. Cikkünkben a Google belső felméréséből származó tapasztalatokat gyűjtöttük össze, hiszen kitől érdemes tanulni, ha nem a világ egyik legnagyobb tech cégétől?

„Egy cég sikere vagy bukása a kiváló vezetésen, nem pedig a menedzserek éles elméjén múlik” – áll Simon Sinek A jó vezető eszik utolsónak című könyvében. Sinek vezetési és marketing-tanácsadó, a Rand Corporation munkatársa, valamint stratégiai kommunikációt tanít Columbia Egyetemen. Azt állítja az oktatási intézmények nem a vezetők nevelésére, hanem hatékony menedzserek képzésére fókuszálnak. A rövid távú eredményeket könyvelik el sikerként így a hosszú távú fejlődés és életképesség háttérbe szorul. Sinek szerint a jó vezető törődik a beosztottjaival és saját érdekeit háttérbe szorítja. A szakmai hozzáértés önmagában még nem tesz senkit jó vezetővé, más kompetenciákra is szükség van. Hogy mik ezek a kompetenciák, azt számos forrás számos módon megfogalmazta már, köztük maga a Google is – egy saját belső kutatásra alapozva.

Az következő lista a businessinsider.com gyűjtése, amely a Google belső felmérésén alapul.

A 10 legfontosabb jellemvonás, ami jó vezetővé tesz valakit

#1. A jó vezető jó coach is egyben.

A megfelelő iránymutatás, visszajelzés minden alkalmazott számára fontos, legyen szó kezdőről vagy tapasztalt munkaerőről.

#2. Erősíti a csapatot, de nem vesz részt a mikromenedzsmentben.

Ha egy feladat minden egyes mozzanatában részt vesz a vezetői is, az könnyen frusztrálhatja a csapatot. A megfelelő mértékű szabadság azt jelzi, bízunk az embereinkben. Egyensúlyt kell teremteni az önállóság és a vezetői támogatás közt. 

#3. Elfogadó légkört alakít ki.

A Google felméréséből kiderült, hogy míg korábban úgy látták a jó vezetők törődnek a csapattagok jólétével és sikerével, a befogadó munkahelyi légkör szintén fontos. A hatékony csapatok ismérve az elfogadás, nem elég változatos csapatot kialakítani, vezetőként fontos a befogadó légkör kialakítása.

#4. Eredményorientált és produktív.

A vezető mindig egyfajta példakép is. Egy szakmailag kompetens és hatékony csapat nem fog követni egy olyan vezetőt, akire ezek nem igazak. Nem várható el, hogy mindenki a legjobbját hozza, ha saját magunk nem teszünk meg mindent.

#5. Jól kommunikál, és tud hallgatni.

A hatékony kommunikáció a sikeres vezetés alapja, azonban legalább ugyanilyen fontos, hogy meg is tudjuk hallgatni a kollégáinkat. Az a vezető, aki visszatart információkat, vagy nem ad lehetőséget a kollégáinak a párbeszédre nem lehet sikeres.

#6. Támogatja az emberei fejlődését, visszajelzést ad a teljesítményről.

A legjobb módja annak, hogy ösztönözzük a csapatot, ha pontosan tudják mit várunk el tőlük, minek kell megfelelniük. Pontos visszajelzést kell adnunk a teljesítményükről és ha szükséges segíteni nekik a fejlődésben.

#7. Egyértelmű célja van a csapattal.

Minden cégnek van egy célja, stratégiája, amit minden munkavállaló ismer. Emellett azonban fontos, hogy ezeket a célokat csapatszintre is levetítsük. Ha a vállalat stratégiája mondjuk egy új piac megszerzése, vezetőként az a dolgunk, hogy megfogalmazzuk, milyen lépéseket várunk a csapattól. Mik azok a konkrét eredmények a saját szintünkön, amit el szeretnénk érni.

#8. Kulcsfontosságú tudással rendelkezik, ha kell tanácsot tud adni a csapatának.

A Google-nál sokáig azt gondolták, ahhoz, hogy valaki jó vezető lehessen, legalább annyira vagy jobban kell értenie a szakmájához, mint az embereinek. A felmérésükből azonban kiderült, hogy ez a kritérium bár fontos, a többi szemponthoz képest a legutolsó helyre került. Vagyis egy jó vezetőnek értenie kell a szakterületéhez, de akkor sem reménytelen a helyzet, ha magunknál képzettebb embereket kell irányítanunk. Ilyenkor ahelyett, hogy veszélyeztetve éreznénk magunkat a kollégáink tudásától, inkább aknázzuk ki a helyzet az előnyeit. Tanuljunk a kollégáktól, kérjük ki a véleményüket, érezzék, hogy tiszteljük a tudásukat és nem versenytársként tekintünk rájuk.

#9. Képes az együttműködésre.

A hatékony együttműködési készség szintén a jó vezető ismérve. Függetlenül attól, hogy egy nagyvállalatnál, induló vállalkozásnál vagy nonprofit szervezetnél dolgozunk, vezetői sikerességünk nagyban függ attól, hogy mennyire tudunk együttműködni más csapatokkal.

#10. Határozott döntéshozó.

Az 5. pont kiegészítéseként a Google felmérésben arra jutottak, hogy az emberek olyan vezetőt követnek szívesen, akik nem csak kommunikálni és hallgatni tudnak jól, de képesek önálló döntéseket hozni. Ugyanakkor ezeket a döntéseket meg is indokolják a csapatuk felé, tehát nem csak a mit, de a miértet is megosztják.

 

Amit mindenképp kerüljünk

Azt tehát már tudjuk, hogy minek kell megfelelnie egy jó vezetőnek, a themuse.com cikke alapján azt is összegyűjtöttük, mi az, amit viszont érdemes elkerülni.

Meghallgatjuk őket, de nem figyelünk.

Amellett, hogy lehetőséget adunk a kollégáknak, hogy elmondják a problémáikat, sokszor a nonverbális jelekből sokkal többet és hamarabb megtudhatunk, így hamarabb is reagálhatunk.

Kamuzunk a siker érdekében.

Senki sem ért mindenhez, emberek vagyunk – még a vezetők is –, akik néha segítségre szorulnak. Az őszinteség fontos, merjünk kiállni és elmondani, ha mondjuk valamit még sosem csináltunk. Sokkal nagyobb ellenérzést válthatunk ki, ha nem vagyunk őszinték és ennek esetleg a projekt látja kárát.

Mindenre igent mondunk.

Főleg olyankor fordulhat elő, mikor valaki egy új helyen kezd, új környezetben és szeretne minél jobb benyomást kelteni. Fontos, hogy csak olyam komplexitású projekteket vállaljunk el, amik valóban a mi kvalitásainkat igénylik. Merjünk kérdezni, mit és miért osztanak ránk, van-e lehetőségünk a feladat delegálására. Ha elvállalunk mindent, ami csak az asztalunkra hullik, félő, hogy nem lesz kapacitásunk az igazán fontos projektekre.

Csak lefelé figyelünk.

Vezetőként sosem szabad elfelejteni, hogy nem csak a beosztottjainkkal szemben vannak kötelezettségeink, nekünk is lehetnek feletteseink. Csak azért, mert ismerik a feladatkörünket, nem biztos, hogy ismernek minket, igyekezzünk megmutatni az erősségeinket és a motivációinkat.

Mindenkit egyenlően kezelünk

Van különbség aközött, hogy mindenkivel ugyanúgy bánunk és hogy mindenkivel megfelelő módon bánunk. Más és más személyiségek alkotják a csapatunkat, ahhoz, hogy egy hatékony egységet kapjunk tudnunk kell kit és hogyan motiváljunk. Van, akit a közvetlenség ösztönöz, míg mások inkább a távolságtartást választják.

A vezetővé válás egy tanulási folyamat, tudatos fejlődés, aminek részei a hibák is. Olyan sosem lesz, hogy valaki nem követ el egyetlen egyet sem, igyekezzünk arra figyelni, hogy tanuljunk belőlük.

Szeretne egy összefoglalót kapni a cikkekről?

Hetente egy levél a legjobb anyagokkal. Iratkozz fel, hogy ne maradj le semmiről.
Köszönjük az előfizetést!