Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale Laba Summer Sale
smile
2 kurzus, most 1 áráért!*
LABA Tartalomgyár

Hogyan lehetsz a legjobb projektvezető?

Veleszületett készség vagy fejleszthető képesség? Mindkét irány működhet!

cover-manager-2-60d5c90888f0d335112721.jpg

A projektvezetői, projektmenedzseri pálya érdekessége, hogy a szakmai fejlődéssel összhangban változik, milyen készségekre, kompetenciákra van szükség ahhoz, hogy helyt tudjunk állni. Ahogy haladunk előre a nagyobb és komplexebb projektek felé úgy kerül át a hangsúly a tervezési, koordinációs feladatokról az irányítói, vezetői kvalitások felé. A jó hír az, hogy ezek a készségek fejleszthetők, cikkünkben azt gyűjtöttük össze, milyen területekre kell odafigyelni a projektvezetői munka során, illetve milyen vezetői stílusok válnak be leginkább a különböző csapatoknál.

A hazai és nemzetközi forrásokat böngészve arra juthatunk, hogy alapvetően három kategóriába sorolhatók a sikeres projektvezetők jellemzői:

#1. Kommunikációs és interperszonális kompetenciák

Egy jó projektvezetőnek kiválóan kell tudnia kommunikálni szóban és írásban egyaránt, valamint szemtől szemben és a nagyközönség előtt is meg kell állnia a helyét. Szót kell értenie a csapattagokkal, tudnia kell bánni az ügyfelekkel és a megfelelő módon kell beszámolnia a vezetőségnek. Ezek a helyzetek mind más és más kommunikációs technikákat igényelnek.

Az interperszonális, vagy szociális kapcsolatokat is nagyban befolyásolja, hogyan kommunikálunk. Ha vezetőként nem vagyunk biztosak benne, hogy ezen a téren megfelelően teljesítünk, tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:

Egy sikeres projektvezető a fenti kérdésekre igennel válaszol, azonban akkor sincs nagy baj, ha magunkat nem így látjuk. A megfelelő képzésekkel ezek a kompetenciák fejleszthetők.

#2. Tárgyalási és konfliktuskezelési képesség

Projektmenedzserként néha hátvédnek, máskor kapitánynak megint máskor túsztárgyalónak kell lennünk. A céljaink ismerete mellett tudnunk kell, mi a leghatékonyabb mód azok elérésére. Meg kell tudnunk győzni a vezetőket és egy új csapattag vagy új erőforrás szükségességéről, a megfelelő stílusban kell tárgyalnunk az ügyfelekkel és a felmerülő külső vagy belső konfliktusokat időben és a helyén kell tudnunk kezelni.

#3. Lojalitás és motivációs készség

Minden csapatmunka alapja az egyértelmű célok és elvárások. Akkor tudunk hatékonyan együtt dolgozni, ha mindenkinek megvan a saját szerepe és felelősségi köre. A csapat sikere az egyének sikere is, ha pedig valahol, hasznosnak, értékesnek érezzük magunkat, ott szívesen dolgozunk. Vezetőként ne csak arra koncentráljunk, hogy a feladatok időre készen legyenek, figyeljünk a folyamatokra is, hol és hogyan tudjuk támogatni, motiválni a kollégákat. 

Egy jó projektvezetőnek tehát számos szerepkört kell betöltenie egyszerre. Tervez, koordinál, motivál és támogat – minden egyes feladat más és más „személyiséget” kíván:

#Látnok

A projektvezető felelőssége, hogy határidőn és költségvetésen belül tartsa a projektet, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy mindig jó pár lépéssel előre lásson, előre tudja mi fog történni, felkészüljön a nehézségekre és már azelőtt készen álljon a megoldásra, hogy a probléma egyáltalán felmerülne.

#Kompetens

Ahhoz, hogy egy projektcsapat megfelelően tudjon működni bízniuk kell a vezetőjük rátermettségében. Az piaci folyamatok és a jógyakorlatok ismeretével, a megalapozott döntésekkel, az érthető célokkal tudja egy vezető leginkább megmutatni, hogy okkal van a helyén.

#Kivételes szervező

A jó koordinációs és szervezőkészség elengedhetetlen ahhoz, hogy egy projektet sikerre vigyünk. A számos különböző elvárás és határidő közt fontos, hogy a végcélt szem előtt tartva priorizáljunk a feladatok közt.

#Csapatépítő

A jó projektvezető tudja, hogyan alkosson az egyénekből hatékony közösséget, tudja hogyan használja fel legjobban a kapacitásokat. Kihívásokat teremt és motivál, tudja, ki milyen szerepkörben tud kiteljesedni. Ha a csapattagok elégedettek, a projekt is jól fog haladni.

#Irányító

A hatékony működéshez ismerni kell a csapattagok képességeit és a megfelelő feladatokat, a megfelelő módon kell delegálni. Tudnunk kell, ki és milyen környezetben tud legjobban teljesíteni, mikor kell segíteni, illetve mikor kell hátra lépni és hagyni, hogy a csapat önállóan dolgozzon. Az egyéni sikerek a projekt sikerét hozzák majd magukkal.

#Kiváló problémamegoldó

A jó vezető a problémákat időben kezeli. Egyetlen vezetőnek sem kell mindenhez értenie, de minden helyzetre kell legyen megoldási javaslata. Lehet a megoldás csapaton belül, vagy szükség lehet külső erőforrás bevonására – a lényeg, hogy mindig legyen terv a problémák elsimítására.

#Nagyszerű szónok

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tiszta és egyértelmű kommunikáció minden sikeres projekt alapja. Meg kell találni a megfelelő hangot a csapatunkhoz, ismerni kell a leghatékonyabb kommunikációs csatornákat a vezetőséggel való kapcsolattartáshoz, és ki kell dolgozni a megfelelő tárgyalási technikákat a különböző ügyfelek felé. 

Különböző csapatdinamika – különböző vezetői stílusok

A fentiek ismeretében képbe kerültünk, milyen kompetenciákra van szükség ahhoz, hogy hatékony projektvezetők legyünk. Azonban itt még nincs vége a feladatnak, a csapatösszetétel, a projekt résztvevőinek személyisége és a köztük lévő dinamika meghatározza, hogyan tudunk majd irányítani.

A különböző források többfajta vezetési stílust különböztetnek meg.  A vezető típusokat a Management of Organizational Behavior kötetükben a szerzők – Paul H. Hersey, Kenneth H. Blanchard és Dewey E. Johnson – az alábbi felosztásban fogalmazták meg:

#1. Diktáló

A projekt vezetője határozza meg, hogy ki, mikor és mit csinál egészen az apró feladatok szintjéig.  Egyértelmű és részletes utasításokat ad, a csapattagok tisztában vannak vele, hogy mit várnak el tőlük. Olyan esetben alkalmazható, ha a csapatunk leginkább reaktív személyiségekből áll, akik hatékonyabbak és jobban teljesítenek kisebb felelősség mellett.

#2. Meggyőző

Ilyen esetben a vezető nem csak feladatokat ad, de arra is figyel, hogy a csapattagok értsék és megértsék a célt, amiért erre szükség van. A kommunikáció kétirányú, lehetőséget teremtünk a párbeszédre, hogy biztosan mindenki értse és elfogadja azt, hogy mit miért csinálunk. A döntési és ellenőrzési jogkör a vezetőnél marad, azonban a kollégák önállóan dolgoznak a megvalósításon. Abban az esetben lehet erre szükség, ha a csapatunk tapasztalt tagokból áll, akik képesek az önálló munkára, viszont valamiért szkeptikusak a céljainkkal szemben. 

#3. Együttműködő

Ennél a vezetői stílusnál nem csupán párbeszédet alakítunk ki, de bevonjuk a csapatot a döntési folyamatba. Egy magabiztos, proaktív csapatot motiválhat az, hogy magunkon is érzik a döntések felelősségét. Ahogyan a csapattagokat bevonjuk a döntésekbe, úgy veszünk részt vezetőként a végrehajtásban is.

#4. Delegáló

Ha a projektcsapat tapasztalt kollégákból áll, akik tudnak és képesek önállóan dönteni, annak minden felelősségével és következményével, akkor alkalmazható a delegáló stílus. Ilyenkor a vezető csupán a problémát vázolja fel, a megoldást már a projekttagok önállóan dolgozzák ki. A vezető csak a végeredmény ellenőrzésében vesz részt.

Alapvetően elmondható, hogy a fenti stílusok közt nincs jobb vagy rosszabb, a titok abban rejlik, hogy a megfelelő módszert alkalmazzuk a megfelelő csapatra.

Oldalunk sütiket (cookie-kat) használ a weboldal megfelelő működtetése, elemzése és használatának megkönnyítése érdekében. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el az Adatkezelési szabályzatunkat és Adatkezelési tájékoztatónkat.